Sterke kandidater til Årets bibliotek 2023

Juryen for Årets bibliotek har nominert fem bibliotek til  Norges gjeveste bibliotekpris. Prisen går til bibliotek som har tatt i bruk nye ideer, og som har jobbet utradisjonelt og offensivt og gjerne i samarbeid med andre.

De nominerte til Årets bibliotek 2023:

Les mer om de nominerte her

De fem bibliotekene vi har valgt blant mange gode kandidater er veldig ulike av type og arbeidsfelt, men er like på den måten at de driver god bibliotekutvikling. De arbeider sammen med brukerne og innbyggerne, og er aktive i formidlingen både i biblioteket og utenfor. De er gode forbilder for andre bibliotek.

Vinneren blir offentliggjort og prisen delt ut på et arrangement på Deichman Grünerløkka 11. januar 2024.

Juryen for Årets bibliotek 2023
Elisabeth Jensen Lombnæs, biblioteklærer ved Gamlebyen skole (Årets bibliotek 2022)
Hege Bae Nyholt (R), leder av Utdannings- og forskingskomiteen på Stortinget
Brynjulf Jung Tjønn, leder av Den norske Forfatterforening