Faste arrangement

Bibliotekmøte

Bibliotekmøtet arrangeres annet hvert år og er den største bibliotekkonferansen som arrangeres i Norge. Her samles (nesten) alt som kan krype og gå innenfor bibliotekfeltet. I tillegg til fellesmøter med key-note speakers, lynforedrag under Åpen bibliotekmikrofon, sosiale tilstelninger, har vi et bredt og variert tilbud av parallellseminarer og mange ulike utstillere.

Norsk Bibliotekforening har arrangert bibliotekmøtene helt siden 1908.

Neste Bibliotekmøte er 23.-25. mars 2022.

Nasjonal bibliotekdag

Nasjonal bibliotekdag arrangeres 1. september hvert år. Dagen skal synliggjøre bibliotekene ovenfor beslutningstagerne og folk flest.

Nasjonal bibliotekdag kan ha et tema, men hver enkelt deltaker bestemmer selv om man benytter seg foreslåtte tema. Alle oppfordres uansett til å trekke frem aktuelle bibliotekpolitiske saker.

Årets Bibliotek

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Alle typer bibliotek kan bli kåret til Årets bibliotek. Å bli kåret til årets bibliotek betyr å få viktig oppmerksomhet til det flotte som skjer i biblioteket.

En jury som er satt ned at Norsk Bibliotekforening nominerer tre bibliotek til å vinne prisen og så kåres den endelige vinneren i januar.

Les mer om Årets bibliotek her

Arendalsuka

Norsk Bibliotekforening har i flere år deltatt på Arendalsuka – Norges største politisk møteplass. Foreningen har hatt flere seminarer på Arendal bibliotek som for eksempel bibliotek som stedsutvikler, konspirasjonsteorier, Shared Reading, digital kompetanse og skolebibliotek. På Arendalsuka samarbeider vi gjerne med andre organisasjoner.

Bibliotekprogram på Norsk Litteraturfestival

Sammen med Innlandet fylkesbibliotek lager Norsk Bibliotekforening et bibliotekprogram under litteraturfestivaluka. Bibliotekprogrammet er en fast del av festivalprogrammet og setter bibliotek på dagsorden. Foreningens Utvalg for ytringsfrihet og demokrati er ansvarlig arrangementet.

Organisasjonsmøtet

Norsk Bibliotekforening arrangerer Organisasjonsmøtet hver høst for foreningens tillitsvalgte. På organisasjonsmøtet kan du lære noe nytt, få råd og tips fra andre tillitsvalgte, treffe gamle kjente og knytte nye kontakter. Hit kommer både erfarne og ferske tillitsvalgte. Egen invitasjon sendes ut til regionslag, faggrupper og utvalg.