Hva skjedde på Arendalsuka 2018?

13.-17. august deltok Norsk Bibliotekforening på Arendalsuka – Norges største politisk møteplass. Representanter fra både Norsk Fagbibliotekforening, NBFs sekretariat, Hovedstyre, spesialgruppa NBF skole, Arendal bibliotek og lokallaget NBF Agder sto på stand hele uka. Vi delte ut brosjyrer, bokmerker og siste utgaven av Bok og Bibliotek der NBF har sine egne medlemssider. Det ble også … Fortsett å lese Hva skjedde på Arendalsuka 2018?

Hvem blir Årets bibliotek 2018? Kom med forslag!

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Alle typer bibliotek kan bli kåret til Årets bibliotek. Alle som bruker bibliotek kan foreslå kandidater til prisen. Se statuttene for prisen her. Du kan nominere kandidater ved å sende en epost til ce@norskbibliotekforening.no eller bruke skjemaet nederst på siden. Merk: Vi har ingen offisiell minimumslengde … Fortsett å lese Hvem blir Årets bibliotek 2018? Kom med forslag!

Bli med på Organisasjonsmøte 2018!

Vi ønsker velkommen til organisasjonsmøte for alle tillitsvalgte i lokallag, spesialgrupper og utvalg 17.-18. oktober 2018 på Thon Hotel Linne i Oslo. Møtet starter onsdag kl. 15.00 og avsluttes torsdag kl. 15.00. Middag og hyggelig sosialt samvær onsdag kveld. Påmeldingsfrist: 28. september 2018 Norsk Bibliotekforening sentralt dekker alle møteutgifter for én representant fra hver lokalavdeling, spesialgruppe … Fortsett å lese Bli med på Organisasjonsmøte 2018!

Tenke nytt – Sommerbiblioteket på Deichman Grünerløkka

På Schous plass i Oslo har Deichman Grünerløkka vært stengt siden slutten av mai på grunn av ombygging. Filialen gjenåpner rundt nyttår, men biblioteket forsvinner ikke fra Løkka fram til da. Deichman Grünerløkka har holdt seg synlig på Schous plass gjennom Sommerbiblioteket fram til 25. august. Et alternativ til det vanlige biblioteket Deichman Grünerløkka har … Fortsett å lese Tenke nytt – Sommerbiblioteket på Deichman Grünerløkka

Vi er på Arendalsuka!

Sammen med NBF Agder, NBF Skole og NFF har Norsk Bibliotekforening stand under Arendalsuka 13.-17. august. Norsk Bibliotekforening har stand nr. 152 som ligger på Torvet, ikke langt fra Arendal bibliotek. På standen skal vi fortelle den nye historien om biblioteket! Bibliotek som møteplass, som kunnskapssenter og litteratur- og kulturarena. Biblioteket integrerer, er demokratiets beskytter, … Fortsett å lese Vi er på Arendalsuka!

Tilskudd til utvikling av skolebibliotek

Utdanningsdirektoratet lyser nå ut midler til utvikling av skolebibliotek. Kommuner kan søke om tilskudd til å styrke skolebibliotekenes arbeid med lesestimulering. Skolebibliotek på barnetrinnet er prioritert. Søknadsfrist er 17. september 2018. Se informasjon om tilskuddsmidlene her.

Å se inn i glasskula

Denne står på trykk på medlemssidene fra Norsk Bibliotekforening i Bok og Bibliotek 3-2018. Med innspillene til ny kulturmelding ble vi bedt om å se 20 år inn i framtida. 20 år er like lenge som jeg har jobbet innenfor folkebiblioteksektoren. Kan jeg bruke den erfaringen for å spå bibliotekenes framtid?   TEKST: Heidi Hovemoen … Fortsett å lese Å se inn i glasskula

Nå kan du søke stipend

Alle personlige medlemmer i Norsk Bibliotekforening kan søke stipend for å utvikle seg faglig. Relevante formål kan være kurs, konferanse, workshop eller studiereise, men vi vurderer også andre formål. Søknaden skal redegjøre for det faglige innholdet i aktiviteten det søkes om stipend til og begrunne hvorfor søkeren skal få stipend. Søknaden skal også inneholde budsjett … Fortsett å lese Nå kan du søke stipend