Tilskudd til utvikling av skolebibliotek

Utdanningsdirektoratet lyser nå ut midler til utvikling av skolebibliotek. Kommuner kan søke om tilskudd til å styrke skolebibliotekenes arbeid med lesestimulering. Skolebibliotek på barnetrinnet er prioritert. Søknadsfrist er 17. september 2018. Se informasjon om tilskuddsmidlene her.

Å se inn i glasskula

Denne står på trykk på medlemssidene fra Norsk Bibliotekforening i Bok og Bibliotek 3-2018. Med innspillene til ny kulturmelding ble vi bedt om å se 20 år inn i framtida. 20 år er like lenge som jeg har jobbet innenfor folkebiblioteksektoren. Kan jeg bruke den erfaringen for å spå bibliotekenes framtid?   TEKST: Heidi Hovemoen … Fortsett å lese Å se inn i glasskula

Nå kan du søke stipend

Alle personlige medlemmer i Norsk Bibliotekforening kan søke stipend for å utvikle seg faglig. Relevante formål kan være kurs, konferanse, workshop eller studiereise, men vi vurderer også andre formål. Søknaden skal redegjøre for det faglige innholdet i aktiviteten det søkes om stipend til og begrunne hvorfor søkeren skal få stipend. Søknaden skal også inneholde budsjett … Fortsett å lese Nå kan du søke stipend

Personvernerklæring for Norsk Bibliotekforening

Hva er personopplysninger? Personopplysninger er all informasjon som direkte eller indirekte (dvs. tilsammen med annen informasjon) kan kobles til deg, f.eks. navn, bilde, personnummer, IP-adresse og personlig e-postadresse. Behandlingsansvarlig Generalsekretær er på vegne av Norsk Bibliotekforening ansvarlig for foreningens behandling av personopplysninger. Personopplysninger som lagres Norsk Bibliotekforening lagrer følgende personopplysninger om våre medlemmer i et … Fortsett å lese Personvernerklæring for Norsk Bibliotekforening

Høringsuttalelse om nye arbeidsoppgaver for fylkeskommunene

Norsk Bibliotekforenings høringssvar dreier seg i hovedsak om forslaget om å overføre ansvaret for forvaltningen av spillemidler på bibliotekområdet til fylkeskommunene, noe som i dag ligger hos Nasjonalbiblioteket. Foreningen ser verdien både av nasjonale fellestiltak, men også en  styrking av det fylkeskommunale leddet. I tillegg kommenterer foreningen området som angår kompetansepolitikken og integreringsfeltet. Les hele … Fortsett å lese Høringsuttalelse om nye arbeidsoppgaver for fylkeskommunene

Det 77. norske bibliotekmøte: Annonsering av vertskapsby

Det 76. norske bibliotekmøte samlet over 400 mennesker i Sandefjord. Norsk Bibliotekforening har arrangert bibliotekmøtene siden 1908, og ser frem til en en moderne konferanse i en lang tradisjon 18.-20. mars 2020. Notér datoen i kalenderen allerede nå. Programmet lanseres i 2019!

Velkommen til konferanse om barnebibliotek

Kom på konferanse om barnebiblioteket! 5. juni arrangerer Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for barn og unge konferanse om trender og praksis i barnebiblioteket i samarbeid med Bibliotekenes Hus. Synet vårt på barn påvirker hvordan vi utformer bibliotekrommet. Skal vi legge til rette for det aktive og lekende barnet eller først og fremst støtte kunnskapsutvikling og leseglede? Har vi rom for begge … Fortsett å lese Velkommen til konferanse om barnebibliotek

Landsmøteuttalelser 2018

Vi krev ein bibliotekmilliard! I den grad man kan snakke om at det har funnet sted et kulturløft i det lokale kulturlivet i tiden etter 2005, dreier det seg om et «idrettsløft», et «kulturhusløft» eller kanskje et «festivalløft». Kommunenes utgifter til det utvalget kaller den kulturelle grunnmuren, som folkebibliotek, kulturskoler og fritidsklubber har stagnert i … Fortsett å lese Landsmøteuttalelser 2018

Drømmer biblioider om elektriske nasjonalbibliotekarer?

Denne står på trykk på medlemssidene fra Norsk Bibliotekforening i Bok og Bibliotek 2-2018. Bibliotekarene må tenke nytt. Hva gjør vi egentlig den dagen robotene tar over? TEKST: Jimi Thaule, leder av Norsk Fagbibliotekforening. Bibliotekaryrket er, som alltid, i en overgangsfase. En gang mot slutten av det tyvende århundre begynte informasjonsteknologien å endre samfunnet på … Fortsett å lese Drømmer biblioider om elektriske nasjonalbibliotekarer?