Kåringen av Årets bibliotek 2019 fra praksisstudentens perspektiv

Tekst: Christine Solbakken Thorvaldsen, andreårsstudent på bibliotek- og informasjonsvitenskap på OsloMet. Jeg deltok på kåringen av Årets bibliotek for første gang, og gjett om jeg ble imponert! Det var et flott og høytidelig arrangement i Fritt Ord sine lokaler, med stort publikum i salen og både tekst og sang som underholdning på scenen. Underholdningen ble … Fortsett å lese Kåringen av Årets bibliotek 2019 fra praksisstudentens perspektiv

En ny lesepolitikk – fellesbrev til statsrådene

Etter inititativ fra NFFO er Norsk Bibliotekforening med på en felles henvendelse fra flere organisasjoner til statsrådene Trine Skei Grande, Jan Tore Sanner og Iselin Nybø om en ny lesepolitikk. Notatet inneholder fem punkter til utforming av en ny lesepolitikk. Handlingsplan for lesing Statusheving av norsk Videreføring og styrking av eksisterende lesetiltak Styrking av skolebibliotekene … Fortsett å lese En ny lesepolitikk – fellesbrev til statsrådene

Trøndelag fylkesbibliotek er Årets bibliotek 2019!

Trøndelag fylkesbibliotek sitt arbeid for samisk språk er av stor og livsviktig betydning for de små samiske språkene i Sapmi, og for kulturelt språkmangfold i hele Norge. Trøndelag fylkesbibliotek ble kåret til Årets bibliotek 2019 i skarp konkurranse med Grimstad bibliotek og Deichman Grünerløkka, som alle har utmerket seg på hver sin måte. Trøndelag … Fortsett å lese Trøndelag fylkesbibliotek er Årets bibliotek 2019!

Spørreundersøkelse – Norsk Bibliotekforening sine medlemssider

Er du personlig medlem i Norsk Bibliotekforening, og vil si din mening om våre medlemssider i Bok og Bibliotek? Du har mulighet til å vinne et Universal Presentkort på 500 kr! Christine Solbakken Thorvaldsen går 2. året på bibliotek- og informasjonsvitenskap på OsloMet, og er praksisstudent hos Norsk Bibliotekforening fra 2. januar – 5. februar. I den forbindelse gjør … Fortsett å lese Spørreundersøkelse – Norsk Bibliotekforening sine medlemssider

Innkalling til landsmøte i Norsk Bibliotekforening

Det innkalles med dette til landsmøte i Norsk Bibliotekforening onsdag 18. mars 2020 kl. 15.00-18.00 på Scandic Maritim Hotel i Haugesund. Foreløpig dagsorden: Åpning av landsmøtet ved NBFs leder Mariann Schjeide Konstituering av landsmøtet Valg av møteleder, referenter, undertegnere av protokoll, tellekorps og redaksjonsutvalg Godkjenning av møtereglement Godkjenning av innkalling og dagsorden Hovedstyrets beretning mars … Fortsett å lese Innkalling til landsmøte i Norsk Bibliotekforening

Lovdata Pro i bibliotekversjon

Lovdata ønsker å fremme bibliotekenes digitale tjenestetilbud gjennom å tilby Lovdata Pro til folkebibliotekene. Ved å tilby Lovdata Pro gratis i en tilpasset versjon håper Lovdata å kunne bidra til forbedret tilgang til rettskilder gjennom bibliotekene. Bibliotekversjonen av Lovdata Pro inneholder de samme rettskildene som fullversjonen, men uten de personlige arbeidsverktøyene.  Bibliotekversjonen av Lovdata Pro … Fortsett å lese Lovdata Pro i bibliotekversjon

PISA 2018: Bibliotek gir leselyst

Pisa-undersøkelsen 2018 viser en nedgang i leseferdighetene blant norske 15-åringer sammenlignet med 2015. Det er alvorlig fordi gode leseferdigheter er viktig for å lykkes i utdanningsløpet og arbeidslivet. Det mest alvorlige er imidlertid at over halvparten av norske gutter sier at de ikke leser på fritida. Fritidslesing er viktig for økt leseglede, noe som fører … Fortsett å lese PISA 2018: Bibliotek gir leselyst

Fengselsbibliotekar vant Pådriverprisen 2020!

Norsk Bibliotekforening tildeler Pådriverprisen 2020 til Tina Malén Hansen, fengselsbibliotekar i Horten fengsel og Bastøy fengsel.     Tina Malén Hansen arbeider på biblioteket i Bastøy fengsel og biblioteket i Horten fengsel, som begge er underavdelinger av Horten bibliotek. På Bastøy har hun utviklet en festival, startet spillgrupper og laget kinorom. Fengselsbibliotek er ikke bibliotektypene vi … Fortsett å lese Fengselsbibliotekar vant Pådriverprisen 2020!

Drømmer du om å delta på Bibliotekmøtet i Haugesund?

Biblioteksentralen og Norsk Bibliotekforening lyser ut stipend for deltakelse på Bibliotekmøtet 18.-20. mars 2020. Vi er opptatt av å få med yngre bibliotekansatte inn i nettverk og det bibliotekpolitiske miljøet, sier leder Mariann Schjeide og vi er veldig glade for at Biblioteksentralen raust bidrar til et felles stipend øremerket nettopp yngre bibliotekansatte. Yngre ansatte på … Fortsett å lese Drømmer du om å delta på Bibliotekmøtet i Haugesund?