Korleis få erfaring utan erfaring?

Eg hugsar då eg søkte min første bibliotekarjobb. Som blodfersk bibliotekar hadde eg ikkje mykje relevant å skryte av i porteføljen og på cv-en. Tekst: Mariann Schjeide, leiar av Norsk Bibliotekforening Denne står også på trykk på medlemssidene fra Norsk Bibliotekforening i Bok og Bibliotek 1-2019 Eg trur eg nemnte både at eg hadde vore elevrådsleiar, … Fortsett å lese Korleis få erfaring utan erfaring?

Haram folkebibliotek – Billig modernisering med gjenbruk

Haram folkebibliotek har flytta inn i nye midlartidige lokale i Brattvåg. Interiøret inneheld blant anna avkapp frå skipsdekk og kabeltromblar. Ønsket var å få til eit bibliotek som viste fram den lokale identiteten og industrisamfunnet i bygda. Tekst: Lisa Alvestad, biblioteksjef ved Haram folkebibliotek Artikkelen står også på trykk på medlemssidene fra Norsk Bibliotekforening i … Fortsett å lese Haram folkebibliotek – Billig modernisering med gjenbruk

Evaluering av Nasjonal bibliotekstrategi 2015-2018

Ikke alle målsettingene i Nasjonal bibliotekstrategi ble innfridd, men prosjektutvikling med arena- og utviklingsmidler har man lykkes med. Folkebibliotekstatistikken for 2017 viser 24 mill.  besøkende i norske folkebibliotek og nesten 50 000 arrangement. Undersøkelsen i forbindelse med evalueringen av Nasjonal bibliotekstrategi sier at 54% av befolkningen har besøkt et folkebibliotek i løpet av det siste året. … Fortsett å lese Evaluering av Nasjonal bibliotekstrategi 2015-2018

Medlemsfordel: Rabatt på Klassekampen

Som personlig medlem i Norsk Bibliotekforening får du studentpris på abonnement på Klassekampen. Det koster kr. 265,- per måned for Klassekampen hver dag. Abonnementet inkluderer dagens digitale utgave hele uka. Du kan også få med papiravisa mandag-lørdag eller kun på lørdager til samme prisen (vanlig pris kr. 350,-). For kr. 110,- per måned kan du få lørdagsabonnement. Her … Fortsett å lese Medlemsfordel: Rabatt på Klassekampen

Medlemsfordel: Rabatt på Morgenbladet (nye abonnenter)

Som personlig medlem i Norsk Bibliotekforening får du rabattert pris på Morgenbladet. Merk! Dette gjelder kun nye abonnenter og prisavslaget gjelder kun for første termin og vil bli automatisk fornyet til fullpris. Morgenbladet kommer ikke til å gi rabatt til eksisterende abonnenter. Bestilling Følg denne lenken for å bestille ønsket abonnement.

Biblioteksjefane sitt ansvarsområde

Omorganiseringar i kommunane og kommunesamanslåingar gjer at fleire og fleire biblioteksjefar opplever å bli fråtekne oppgåver, eller blir tillagt oppgåver som ikkje naturleg høyrer inn under biblioteksjefens fagområde. Det kan vere innan område som budsjett og rekneskap, men også innan personalansvar. Arbeidsoppgåver blir flytta og endra, saker som før blei behandla politisk får i staden gjerne … Fortsett å lese Biblioteksjefane sitt ansvarsområde

Det haster med e-lydbøker i bibliotek!

Forleggerforeningen har brutt forhandlingene med Nasjonalbiblioteket om å gi tilgang til e-lydbøker på alle landets folkebibliotek (Aftenposten 11.2.19). Kulturministeren reagerer på at Forleggerforeningen har brutt forhandlingene, og ber Forleggerforeningen om å gå tilbake til forhandlingsbordet (Aftenposten 12.2.19). På vegne av den norske befolkning, som besøker folkebibliotekene 24 millioner ganger i året, setter Norsk Bibliotekforening stor … Fortsett å lese Det haster med e-lydbøker i bibliotek!

Møte med Opplæringslovutvalget

Aksjon skolebibliotek hadde møte med leder av Opplæringslovutvalget Jon Christian Nordrum og seniorrådgiver Gro Hexeberg Dahl 12. februar. Flott møte hvor vi snakket om skolebibliotek og utvalgets arbeid. Utvalget leverer en NOU til Kunnskapsdepertementet 1. desember 2019: NOU-rapporten vil danne grunnlag for ny lov og kommer på høring. Se også utvalget egen nettside: www.opplaringslovutvalget.no

Bibliotekprisen i Buskerud 2018

Norsk bibliotekforening er en interesseorganisasjon for bibliotek og folk som er opptatt av bibliotek. Vi jobber med å styrke bibliotekenes posisjon i samfunnet og å fremme bibliotekenes interesser. På bakgrunn av dette deler vi hvert år ut Bibliotekprisen i Buskerud. Den går til en person, institusjon eller organisasjon som har utviklet, synliggjort eller på annen … Fortsett å lese Bibliotekprisen i Buskerud 2018