Horten bibliotek: Det er mye folkehelsearbeid i et bibliotek

Tekst: Jan-Egil Holter-Wilhelmsen, spesialbibliotekar, Horten bibliotek. For noen år siden gjennomgikk bibliotekrommet vårt store endringer, men ungdomsavdelingen ved Horten bibliotek ble stående igjen med et par hyller og ingenting annet. Så kom det en henvendelse som kom til å endre mye. Fylkesbiblioteket ringer på Horten bibliotek og Sandefjord bibliotek ble kontaktet av fylkesbiblioteket med et … Fortsett å lese Horten bibliotek: Det er mye folkehelsearbeid i et bibliotek

Foreslå kandidatar til Pådriverprisen

Norsk Bibliotekforening delte ut Pådriverprisen for første gang i 2013 – til Anna Lena Westrum. I 2016 ble Anniken Bjørnes kåret til Pådriver. Karen Birgitte Borud, eller BiblioteKAREN, fikk prisen i 2018. No leitar vi etter kandidatar til Pådriverprisen 2020. Pådriverprisen delast ut til ein person som er innovativ kreativ ein pådrivar i bibliotekfeltet Pådriverprisen er modellert … Fortsett å lese Foreslå kandidatar til Pådriverprisen

Nasjonal bibliotekdag 2019: Det internasjonale Norge

Vi oppfordrer alle bibliotek til å feire Nasjonal bibliotekdag 1. september. I år faller Nasjonal bibliotekdag på en søndag, så finn gjerne en annen dato, for eksempel fredagen før eller mandagen etter, om det passer bedre. Nasjonal bibliotekdag skal feires for femte år på rad, og det er Norsk Bibliotekforening som er initiativtaker. I år … Fortsett å lese Nasjonal bibliotekdag 2019: Det internasjonale Norge

Hets, hat og krenkelser – Bibliotekprogrammet under Norsk Litteraturfestival

Av Cecilia Elsen, rådgiver i Norsk Bibliotekforening Bibliotekprogrammet er en fast del av festivalprogrammet, og arrangeres for niende gang i år. Bibliotekseminaret og bibliotekdebatten om ytringsfrihet under Norsk Litteraturfestival ble arrangert av Norsk Bibliotekforenings Utvalg for ytringsfrihet og demokrati og Oppland fylkesbibliotek. Folkebibliotek som verktøy for ytringsfrihet Bibliotekprogrammet på Litteraturfestivalen begynte med en workshop med … Fortsett å lese Hets, hat og krenkelser – Bibliotekprogrammet under Norsk Litteraturfestival

Vil du bli en del av Norsk Bibliotekforenings studentutvalg?

Norsk Bibliotekforening er en uavhengig interesseorganisasjon for alle bibliotekinteresserte. Her kan du lese mer om oss. Norsk Bibliotekforening søker etter bibliotekstudenter ved OsloMet for å opprette et studentutvalg. Som medlem av studentutvalget vil du få spennende arbeidsoppgaver og mulighet til å bli enda bedre kjent med bransjen du etter hvert skal inn i. Som medlem … Fortsett å lese Vil du bli en del av Norsk Bibliotekforenings studentutvalg?

Nye takter på Musikkavdelingen ved Bergen Offentlige Bibliotek

Tekst: Lars Christian Bjørknes, Bergen Offentlige Bibliotek I en verden dominert av strømmetjenester og digital konsumering av musikk er det kanskje ikke behov for en musikkavdeling i biblioteket lenger? Virkeligheten er heldigvis mer sammensatt enn som så. I Bergen finnes det en vital og populær musikkavdeling, som stadig opprettholder sin relevans – til tross for … Fortsett å lese Nye takter på Musikkavdelingen ved Bergen Offentlige Bibliotek

Intervju med Geir Jørgen Bekkevold

Geir Jørgen Bekkevold er stortingsrepresentant for KrF. Han satt i juryen for Årets bibliotek 2017 og er varamedlem i Norsk Bibliotekforenings hovedstyret.     Du satt i juryen for Årets bibliotek i fjor og du er varamedlem i hovedstyret. Hvorfor er du opptatt av bibliotek? Bibliotekene er en fantastisk arena for å styrke lesegleden, spesielt … Fortsett å lese Intervju med Geir Jørgen Bekkevold

Korleis få erfaring utan erfaring?

Eg hugsar då eg søkte min første bibliotekarjobb. Som blodfersk bibliotekar hadde eg ikkje mykje relevant å skryte av i porteføljen og på cv-en. Tekst: Mariann Schjeide, leiar av Norsk Bibliotekforening Denne står også på trykk på medlemssidene fra Norsk Bibliotekforening i Bok og Bibliotek 1-2019 Eg trur eg nemnte både at eg hadde vore elevrådsleiar, … Fortsett å lese Korleis få erfaring utan erfaring?

Haram folkebibliotek – Billig modernisering med gjenbruk

Haram folkebibliotek har flytta inn i nye midlartidige lokale i Brattvåg. Interiøret inneheld blant anna avkapp frå skipsdekk og kabeltromblar. Ønsket var å få til eit bibliotek som viste fram den lokale identiteten og industrisamfunnet i bygda. Tekst: Lisa Alvestad, biblioteksjef ved Haram folkebibliotek Artikkelen står også på trykk på medlemssidene fra Norsk Bibliotekforening i … Fortsett å lese Haram folkebibliotek – Billig modernisering med gjenbruk