Nominert til Årets bibliotek 2023: Lillestrømbibliotekene

11. januar 2024 avslører vi hvem som blir Årets bibliotek 2023. Frem mot kåringen skal de nominerte bibliotekene få presentere seg.

Lillestrømbibliotekene er av de fem nominerte til Årets bibliotek 2023. Biblioteksjef for Lillestrømbibliotekene, Sølvi Tellefsen, forteller her om hvordan det er å bli nominert til Årets bibliotek, og hva de har gjort i året som gikk:

Biblioteksjef Sølvi Tellefsen og prosjektleder Henning Mongstad foran Lillestrøm bibliotek

– Det er svært gledelig å bli nominert til årets bibliotek. Det betyr at Lillestrøm kommune gjorde noe svært viktig og riktig da det ble bestemt å bygge bibliotek nummer seks i kommunen. En veldig stor takk til alle ansatte som har bidratt til at vi er nominert og takk til de som nominerte oss til årets bibliotek.

Arrangement i Lillestrøm bibliotek

– I år har vi fått Kulturmeglerne AS og Rodeo arkitekter AS til å  gjennomgå alle bibliotekene i Lillestrøm og rapporten «Lillestrømbibliotekene som besøksdestinasjoner» veien til målet og blikk utenfra. Rapporten gir konkrete strategier og anbefalte tiltak. Dette jobber vi etter når vi skal bygge om bl.a. Skedsmokorset bibliotek.

Besøksbibliotekar

– Vi har veldig stolte av at satsing på bibliotekene i kommunen var av stor betydning når kommunen ble kåret til Norges kulturkommune for 2023-2025. Vi er også veldig fornøyde med at funksjonene i det nye biblioteket i Lillestrøm virker så godt for alle de ulike brukergruppene.

Lillestrømbibliotekene

Sterke kandidater til Årets bibliotek 2023