Nominert til Årets bibliotek 2023: Sør-Varanger bibliotek

11. januar 2024 avslører vi hvem som blir Årets bibliotek 2023. Frem mot kåringen skal de nominerte bibliotekene få presentere seg.

Sør-Varanger bibliotek i Kirkenes er et av de fem nominerte til Årets bibliotek 2023. Bibliotekleder Birgit W. Risan forteller her om hvordan det er å bli nominert til Årets bibliotek, og hva de har gjort i året som gikk:

Vi ble kjempeoverrasket da vi fikk beskjeden om at vi var blant de nominerte til Årets bibliotek. Det er en stor ære å bli nominert, og veldig fint å få anerkjennelse for jobben vi gjør. Det ble en hyggelig dag på biblioteket, med gratulasjoner fra lånere, og oppmerksomhet fra lokalmedia og ledelsen i kommunen.

Vi er stolte over at vi får til å gi et godt og variert tilbud til befolkningen i Sør-Varanger, med de ressursene vi har. Vi får også god tilbakemelding på den tekniske kompetansen vi har opparbeidet oss, og at det er flott å ha arrangement på biblioteket vårt.

Eksterne midler gir bedre tilbud

– I 2023 har vi gjort mye nytt, blant annet hatt fokus på å bli flinkere til å søke eksterne midler. Dette har vært nødvendig for å kunne gi et variert tilbud til brukerne våre. Vi har pusset opp og utvidet gamingrommet vårt med midler fra BUFDIR, vi har sluttstilt Eldrebibliotekarprosjektet vårt med midler fra Statsforvalteren, og vi har hatt flere arrangement som har blitt støttet av Fritt Ord.

– Vi har også videreutviklet streamingkompetansen vår, som vi i år har leid ut til større konferanser, og til mindre digitale arrangement i regi av kommunen. I år har vi også inngått mange nye spennende samarbeid med enheter innad og utfor kommunen, for å utvide tilbudet vårt.

Et trygt sted å være

– En av de tingene vi er mest fornøyde med, er den stadige tilbakemeldingen om at Sør-Varanger bibliotek er et fint og trygt sted å være, for både barn og voksne. Vi har en god dialog med lånerne våre, og er takknemlig for alle de fine stundene vi har med dem.

Preget av krigen i Ukraina

– Sør-Varanger er en kommune som har blitt sterkt preget av den pågående krigen i Ukraina, som har gjort at vi svært raskt har måttet omstille oss. Vi ser likevel at kompetansen vi har på grenseforhold, og russisk litteratur og kultur er mer etterspurt enn noensinne, og antall henvendelser om den russiske avdelingen vår har nesten fordoblet seg de siste årene.

Sør-Varanger bibliotek

Sterke kandidater til Årets bibliotek 2023

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!