Hvem blir Årets bibliotek 2023?

Velkommen til bibliotekenes Oscar-utdeling!

Deichman Grünerløkka
Torsdag 11. januar 2024 kl. 13.00

Program:

• Musikalsk innslag ved Oskar Walter Andersen, akkordeon
  • Opplesning ved forfatter Anna Kleiva
  • Jurymedlem og leder av Utdannings- og forskingskomiteen på Stortinget, Hege Bae Nyholt (Rødt) presenterer vinneren
  • Fjorårets vinner, biblioteket ved Gamlebyen skole ved Elisabeth Jensen Lombnæs, overleverer Brageprisen som ble tildelt folkebibliotekene i 2013, og som nå går til Årets bibliotek.
  • Mingling og servering

Prisutdelingen blir strømmet

Om Årets bibliotek:

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få, og alle typer bibliotek kan nomineres.

Prisen Årets bibliotek går til bibliotek som har tatt i bruk nye ideer, og som har jobbet utradisjonelt og offensivt og gjerne i samarbeid med andre.

De fem nominerte bibliotekene er valgt blant mange gode kandidater. De er veldig ulike av type og arbeidsfelt, men er like på den måten ved at de driver god bibliotekutvikling.

De arbeider sammen med brukerne og innbyggerne, og er aktive i formidlingen både i biblioteket og utenfor. De er gode forbilder for andre bibliotek.

De nominerte til Årets bibliotek 2023:

Juryen for Årets bibliotek 2023

Elisabeth Jensen Lombnæs, biblioteklærer ved Gamlebyen skole (Årets bibliotek 2022)
Hege Bae Nyholt (R), leder av Utdannings- og forskingskomiteen på Stortinget
Brynjulf Jung Tjønn, leder av Den norske Forfatterforening