Nasjonal bibliotekdag 1. september

Årets tema

Årets tema er FNs bærekraftsmål. Leder Vidar Lund vil besøke Nordre Follo bibliotek hvor biblioteket deltaker i forskningsprosjektet Upscale og bidrar til kommunens klimamål.

Mange bibliotek arbeider med FNs bærekraftsmål og en kan si at bibliotekenes samfunnsmandat og bibliotek som institusjon oppfyller nesten alle FNs bærekraftsmål bare ved å gjøre jobben sin!

Bærekraftsbiblioteket

Bærekraftsbiblioteket består av boklister med aktiviteter og er et opplegg for skoler og biblioteker til å arrangere lesesirkler for barn. Sjekk ut nettsiden for bøker, tips og filmer.

Bibliotek+bærekraft=sant

Norske bibliotek er selvsagt en viktig aktør for å nå FNs mål. Norsk Bibliotekforening kartlegger fortløpende relevant aktivitet og tiltak som foregår i landets bibliotek. Hjelp oss å oppdatere dette kartet. Se kart over bibliotekenes bidrag

Aktiviteter

Nasjonal bibliotekdag skal skape oppmerksomhet rundt bibliotek og våre brukere. Hvis FNs bærekraftsmål ikke er et tema du ønsker å bruke, kan hver enkelt selv bestemmer hva man vil fokusere på. Alle oppfordres til å gjøre noe på dagen og vise fram bibliotekets mange tilbud. Se ideer og tips til aktiviteter i egen liste som du kan laste ned.

Pynt gjerne biblioteket ditt

For å markere Nasjonal bibliotekdag kan du fritt bruke vår grafiske materiell. Alle som markerer Nasjonal bibliotekdag kan fritt benytte logoer, farger og bilder til hva de vil.

Lager du noe morsomt? Vis det til oss! Bruk emneknagg #nasjonalbibliotekdag eller del bilder på vår Facebook-side eller send bilder til oss på e-post. Husk å spørre de du fotograferer om det er ok å dele bildet på nett.

Norsk Bibliotekforening kan dessverre ikke sende ut fysisk materiell til alle som skal gjøre noe på Nasjonal bibliotekdag, men vi oppfordrer alle til selv å lage det materiell de ønsker seg. Plakater, T-skjorter, bokmerker, ballonger, buttons, brosjyrer, vimpler, krus eller bokbind!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!