Sommer!

Det er sommer, og NBF Vestfold og Telemark går snart inn i feriemodus.

Det har vært et år preget av sammenslåing av NBF Telemark og NBF Vestfold. Tid er brukt på administrasjon i form av sammenslåing av hjemmesider, budsjett, bankkontoer og kontakt med Brønnøysundregistrene. Vi har hatt Bli kjent Samling og felles møter, og det har vært  givende å bli kjent med hele det nye fylket.

Det har også vært imponerende å se hva bibliotekene har gjennomført av nye tjenester i koronatiden.Flere digitale arrangement og nyvinninger har sett dagens lys, se mer på for eksempel Vestfold og Telemark fylkeskommune eller på Karanteket.

Den 3. mars arrangerte vi årsmøte med faglig program i forkant. Faglig program – Referat . På programmet var blant annet samarbeid mellom ulike bibliotek og Sommerles. Her trekker vi fram Sommerles og nettkurset 23 ting om søk, som ble aktualisert nå på forsommeren. 23 ting om søk ble nevnt i panelsamtalen om samarbeid mellom ulike bibliotek. Her er PowerPoint i den forbindelse.

Nå er det ca. en måned siden Sommerles startet, og det er allerede over 8000 registrerte deltagere her i Vestfold og Telemark! Det som en gang startet som en liten analog lesekampanje i Vestfold har nå utviklet seg til å bli den største digitale lesekampanjen for barn i Norge! Sommerles

Kurset 23 ting om søk ble lansert denne våren, og det ble holdt seks digitale samlinger i mai og juni. Vårens nettkurs om søk og søkekompetanse ble vellykket. Nettkurset er på Bibliotekutvikling. 23 ting om søk er et resultat av godt samarbeid mellom ulike bibliotek, fylkesbibliotek, universitets- og høgskolebibliotek og folkebibliotek.

Gratulerer så mye til Mariann Mathisen med PhD, og meget godt gjennomført disputas 24. april. Mathisen er leder av fagbiblioteket ved Sykehuset i Vestfold. Vi intervjuet henne, og her kan dere lese om hva doktorgradsarbeidet handler om. Intervju med Mariann Mathisen

Vi er i ferd med å planlegge høsten ut fra virkeplanen, og skolebibliotek ligger blant annet i løypa. I likhet med andre har vi forbehold med koronasituasjonen.

Vi har sendt et kort innspill til høring om ny opplæringslov. Det var blant annet foreslått å endre ordet skolebibliotek til bibliotek, noe vi ikke støtter. Alle elever trenger et skolebibliotek som er lett tilgjengelig. Høring NOU 2019: 23 Ny opplæringslov

Vi gleder oss til å komme i gang med viktige arrangement, og håper vi snart kan treffes igjen.

God sommer!