Biblioteket – quo vadis?

Kan biblioteket redde verden?

Biblioteket får stadig flere roller og oppgaver. Brobygger, debattarena, demokrati, kunnskapsbærer, ytringsfrihet, mangfold og bærekraft er bare noen av begrepene som brukes om bibliotek. Er det mulig å være alt dette på en gang, eller må biblioteket ta noen valg? Hvordan kan biblioteket være en aktuell samfunnsaktør? Hvis biblioteket skal redde verden, hvordan skal det gjøre det?

Til samtalen:

Thorleif Linhave Bamle er teatersjef ved Teater Innlandet og ansvarlig for Politisk korrekt teaterfestival som ble arrangert første gang høsten 2021.

Knut Skansen er biblioteksjef i Oslo og har ansvaret for 22 bibliotek og minst en million bøker. Han ledet arbeidet med det nye hovedbiblioteket i Bjørvika.

Line Nybakk Akerholt er bibliotekar ved Universitetsbiblioteket i Oslo og fagansvar for samlinger innen astronomi og astrofysikk.

Til å lede samtalen:

Ida Pallin Bostadløkken er journalist og ansvarlig for Morgenbladets forskningspodkast. Står bak den feministiske bokhandelen Gullberg & Bostadløkken.

Biblioteket – quo vadis? er på Bibliotekmøtet 24. mars kl. 15.20

Påmelding og program Bibliotekmøtet 2022

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!