Webinar: Kunstig intelligens til glede og besvær

• Dato: 29. november 2023
  • Tid: kl. 09.00-11.00
  • Sted: Zoom

Arrangør: Norsk Bibliotekforening og foreningens Utvalg for ny teknologi i bibliotek

Plutselig ble kunstig intelligens allemannseie og på alles lepper. Kunstig intelligens blir i media ofte fremstilt som både en trussel og en redning. Lurer du på hvilke muligheter, begrensninger og fallgruver som finnes ved praktisk bruk av kunstig intelligens i akademia? Bli med på webinar!

Webinaret er gratis og åpent for alle, men krever påmelding.

Påmeldingsfrist: mandag 27. november kl. 16.00

Program

09.00-09.05 Velkommen og praktisk info v/ Karoline Askheim, Norsk Bibliotekforening

09.05-09.35 ChatGPT – hvor står vi og hvor går vi? V/ Michael Grote, førstebibliotekar UiB
Hva er KI-chatbots gode til, og hva er deres begrensninger i akademisk arbeid? Og hvilke utfordringer og muligheter medfører økt bruk av KI-verktøy for undervisere og veiledere ved UH-bibliotek i Norge?

09.35-10.05 Bruk av KI-verktøy v/ Henrik Skaug Sætra, Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon, Høgskolen i Østfold
Bruk (og misbruk) av kunstig intelligens i ulike deler av forskningsprosessen. Hvor er det rom for å bruke kunstig intelligens fornuftig og hvor bør man være forsiktig?

10.05-10.15 Pause

10.15-10.45 KI og etikk v/ Hilde Westbye, underdirektør Juridisk bibliotek, UiO og Andrea Gasparini, Universitetsbibliotekets digitale tjenester, UiO
Bruk av KI reiser en rekke etiske problemstillinger. Hva bør vi tenke på når det gjelder personvern og sikkerhet? Hvem tjener på kunstig intelligens og hvor havner informasjonen?

10.45-11.00 Spørsmål og kommentarer v/ Leon Bang Hetlevik Utvalg for ny teknologi i bibliotek