Ringsaker bibliotek

Frem mot utdelingen av Årets bibliotek 12. januar skal de nominerte bibliotekene få presentere seg selv. Først ut er Ringsaker bibliotek, der biblioteksjef Mette Westgaard forteller om hva de har gjort nytt i 2022 og hva de er mest stolte av.

Hvordan var det å bli nominert til Årets bibliotek?
En nominasjon til Årets bibliotek er en gedigen opptur! Å være ett av fem bibliotek som kan vinne Norges gjeveste bibliotekpris er stort. Nominasjonen gir oss mye positiv oppmerksomhet og gode tilbakemeldinger. Vi er kjempestolte og glade!

Har dere gjort noe nytt i 2022?
Årets nyvinning er «Barnas lørdag» som arrangeres fast i vinter- og høsthalvåret. Vi veksler mellom teater, kreativt verksted, filmvisning og sangstunder. Småbarnsfamiliene strømmer til biblioteket! Det er et yrende liv før og etter arrangementene, det leses og lånes bøker. Rett og slett en stor suksess!

Hva er dere mest stolt av at dere har fått til?
Hvis en må velge ett område så er vi er aller mest stolt over det langsiktige arbeidet vi gjør for å skape leselyst hos barn og ungdom. Gjennom et målrettet formidlingsarbeid i barnehager og skoler når vi mange. Vi har egen skolebibliotekveileder, flere gode skolebibliotek og i fjor fikk vi på plass Ringsaker kommunes skolebibliotekplan.