Østsiden bibliotek er Årets bibliotek 2021

Elisabeth Schneider Reinertsen, Solfrid Helen Pedersen (filialleder) og Miriam Skiaker Myrstad. Foto: Fredrikstad bibliotek

Østsiden bibliotek i Fredrikstad har fått prisen Årets bibliotek 2021.

Østsiden bibliotek er et lite bydelsbibliotek i Fredrikstad som blir satt stor pris på av sine brukere. Biblioteket er tett på folk og er svært viktig for barn og unge i lokalmiljøet. De er gode på å se den enkelte og sprer leseglede til alle. Da biblioteket var stengt under koronaen leverte de bøker hjem til folk med el-sykkel. Mottoet til Østsiden er: Alt for låneren!

Med årets pris ønsker vi ikke bare å premiere et godt bibliotek med engasjerte bibliotekarer. Vi vil også fremheve hvor viktig det lokale biblioteket er for den enkelte bruker og nærmiljøet.

– Juryen ønsket å sette fokus på det helt lokale bydelsbiblioteket denne gangen, sier Vidar Lund, juryleder og leder i Norsk Bibliotekforening. – Kombinasjonen av lokal tilstedeværelse tett på barn og unge, samtidig som biblioteket er en del av den større organisasjonen Fredrikstad bibliotek er gull verdt. Østsiden bibliotek driver også med utviklingsarbeid sammen med ungdommer og har en tilsatt ungdomsarbeider.

– Prisen går til Østsiden bibliotek, men er også en heder til Fredrikstad bibliotek og Fredrikstad kommune som satser på bibliotekene som en viktig del av ungdomstilbudet i byen, sier Vidar Lund.

Prisen ble offentliggjort under et digitalt arrangement 12. januar.

Prisvinneren får et grafisk trykk, og får låne Brageprisen som ble tildelt folkebibliotekene kollektivt i 2013. Den konkrete utdelingen skjer ved en senere anledning.

De nominerte til Årets bibliotek 2021:

• Skolebiblioteket – Elvebakken videregående skole, Oslo
  • Haugesund folkebibliotek
  • Laksevåg bibliotek, Bergen
  • Østsiden bibliotek, Fredrikstad

Les mer om de nominerte til Årets bibliotek 2021

Juryen for Årets bibliotek 2021
Merete Lie, avdelingsdirektør Deichman Bjørvika (fjorårets vinner)
Elin Øy, generalsekretær Den norske Forfatterforening
Ingeborg Fredwall, universitetslektor Universitetet i Agder