Helene Voldner ny leder

Nestleder i Norsk Bibliotekforening, Helene Heger Voldner

Helene Voldner tar over som leder av Norsk Bibliotekforening fra 1. januar 2024. Hun har vært nestleder i foreningen siden 2022, og vil fungere som konstituert leder fram til landsmøtet i Haugesund 17. april 2024.

Vidar Lund går tilbake til sin stilling som biblioteksjef på Levanger bibliotek etter nyttår, og vil bli konstituert nestleder i Norsk Bibliotekforening fram til landsmøtet.

Helene Voldner har jobbet i Deichman i flere år, blant annet på Furuset bibliotek og aktivitetshus, Deichman Bjørvika, og sist som prosjektleder på Demo Linderud. Hun har tidligere jobbet med litteraturfestivaler og ulike formidlingsprosjekter innen litteratur.

− Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på den viktige oppgaven som leder for Norsk Bibliotekforening! Jeg overtar ledervervet i en forening som allerede gjør utrolig mye bra, og jeg skal fortsette å kjempe for skolebibliotek, følge opp bokloven, og ikke minst skal vi gjøre vårt for at leselyststrategien tar utfordringene på alvor og spiller bibliotekene og alle aktørene som bidrar inn i lesearbeidet gode.

− Noe som er viktig å huske på, er at bibliotekene er en institusjon som følger oss gjennom hele livet: Fra før vi kan lese selv, til skolebibliotekene som skal være med oss fra første klasse og gjennom videregående, og bibliotekene på universitets- og høgskoler som følger oss inn i voksenlivet. Jeg er opptatt av å få frem at fag- og forskningsbibliotekene også er viktige demokrati- og kunnskapsinstitusjoner, og ikke bare et lager for bøker og lesesalsplasser.

− Litteraturen er magi og kunnskap i skjønn forening. Bibliotekene er både fysiske møteplasser og et sted for å møte litteraturen, eller møtes i litteraturen. Vi må bevare og utvikle bibliotekene som fristeder for kunnskap, mennesker og sosiale møter.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!