Ny leder i Norsk bibliotekforening

Helene Voldner er valgt som leder i Norsk bibliotekforening på landsmøtet i Haugesund 17. april.

− Jeg gleder meg til å ta fatt på den viktige oppgaven som leder for Norsk bibliotekforening, sier Helene Voldner. Bibliotekene er et av de viktigste stedene vi har for lesing og litteratur, tilgang til kunnskap, og er institusjoner som sikrer og bevarer demokratiet. I dagens situasjon, med sviktende leseferdigheter og et stadig svakere sannhetsbegrep, både i Norge og verden, er bibliotekene stadig viktigere.

Vi skal fortsette å jobbe for gode rammevilkår for alle typer bibliotek, og skal jobbe for at vi skaper rom og steder der folk kan møtes, og der folk kan møte litteraturen. Vi må bevare og utvikle bibliotekene som fristeder for kunnskap, mennesker og sosiale møter, sier Voldner.

Sammen med et styre som representerer en bredde i bakgrunn og kunnskap er Norsk bibliotekforening rustet og engasjerte for å jobbe for bibliotekene framover.

Helene Heger Voldner har jobbet i Deichman i flere år, blant annet på Furuset bibliotek og aktivitetshus, Deichman Bjørvika, og sist som prosjektleder på Demo Linderud. Hun har tidligere jobbet med litteraturfestivaler og ulike formidlingsprosjekter innen litteratur.  Hun har vært konstituert leder fra januar 2024, og nestleder i foreningen siden 2022.

Landsmøtet i Norsk Bibliotekforening ble arrangert i forkant av Bibliotekmøtet 2024 17.-19. april.

For mer informasjon, kontakt Helene Voldner
helene.voldner@norskbibliotekforening.no