Innspill til ny dataspillstrategi

Kultur- og likestillingsdepartementet skal komme med en ny strategi for dataspill. Norsk Bibliotekforening har i samarbeid med Bibliogames levert innspill.

Foto: Anders Grønning

Kultur- og likestillingsdepartementet skal komme med en ny strategi for dataspill som skal gjelde fra 2023-2030. Norsk Bibliotekforening ved utvalg for spill har i samarbeid med Bibliogames levert et innspill som peker på biblioteket som egnet arena for inkluderende dataspillkultur.

I alle kommuner finnes det et bibliotek, og dette er det mest brukte kulturtilbudet blant befolkningen. Biblioteket er åpent og tilgjengelig for ulike grupper i samfunnet, og oppleves som en trygg arena. Biblioteket har derfor gode muligheter for å legge til rette for en tilgjengelig og trygg dataspillkultur.

Bruk av biblioteket er gratis, og kan dermed gi et tilbud til de som ikke har råd til å kjøpe spill eller den nyeste konsollen. Samtidig kan du på biblioteket være sammen med andre og delta i spillaktiviteter, noe som er med på å utjevne både økonomiske og sosiale forskjeller.

Det er imidlertid nødvendig med kompetanseheving, bedre samarbeid mellom aktører, god nettforbindelse, utstyr, kunnskap om spill og spilling. Dette krever både bemanning og økte økonomiske ressurser.

Les hele innspillet her