Horten bibliotek

Frem mot utdelingen av Årets bibliotek 12. januar skal de nominerte bibliotekene få presentere seg selv. Horten bibliotek og biblioteksjef Silje Eggum forteller om hva de har gjort nytt i 2022 og hva de er mest stolte av.

Fra venstre: Lise Skogli Selnes, Anne Marit Karlsrud, Knut Hellum, biblioteksjef Silje Eggum, Frida Tveten, Mona Engebretsen, Aase Berit Antonsen, Heidi Kjuus Berg og barneavdelingens maskot Lakris.

Hvordan det var å bli nominert til Årets bibliotek?
Vi ble kjempeglade og stolte! Det er utrolig hyggelig å bli sett og å bli lagt merke til. Det er gøy at så mange heier på oss!

Har dere gjort noe nytt i 2022?
Vi tok imot vår andre fribyforfatter i mars.

Barneavdelingen har nå tatt i bruk alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i form av grafiske symboler, som nå er synlig i bibliotekrommet og gjør at alle barn er inkludert.

Vi har søkt og fått «Grønne midler» og skapt en gratis møteplass for sy-intresserte, med søkelys på gjenbruk. Vi har også utviklet workshops for ungdomsskoletrinnet, der de får lære seg om kommunikasjon og samhandling gjennom bruk av VR-briller og spill.

Hva er dere er mest fornøyde med å ha gjennomført?
Vi er veldig fornøyde med alle nye samarbeidspartnere vi har fått og nettverkene vi har klart å bygge, både internt i kommunen, regionalt, nasjonalt og internasjonalt!  Vi har to store prosjekt; folkehelseprosjektet «Spill for helsa» og «Bok til alle, fysisk og digitalt». Ingen av disse hadde vært den suksessen de er i dag uten samarbeidspartnerne våre og ansatte med et engasjement utenom det vanlige.

Vi er også stolte over å jobbe i en kommune som synes det å være innovativ er viktig, at vi er synlige i flere av kommunens planer og at prosjektet «Spill for helsa» har en helt egen medvirkningsgruppe med ungdom, som har vært med i fem år!

Vi er også glade for de mange gode tilbakemeldingene fra publikum: At det skjer mye her, at det synes at vi trives på jobb og at det er et godt sted å være.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!