– Jeg jobber på bibliotek

– Jeg ønsker å gjøre en forskjell. Jeg er engasjert, rutinert og brenner for at du skal like bibliotek. Jeg vil at du skal elske bøker og bibliotek like mye som meg.

Innlegg av Selma Benmalek, leder Norsk Bibliotekforening Oslo under en debatt på Deichman Grünerløkka 7. juni.

Jeg jobber på folkebibliotek og kombinasjonsbibliotek.

Jeg er bibliotekar. Jeg er ikke bibliotekar.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg setter opp bøker. Jeg plukker bøker.

Jeg kjøper inn bøker. Jeg klargjør bøker.

Jeg rydder bøker. Jeg kasserer bøker.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg anbefaler bøker. Jeg anbefaler filmer. Jeg anbefaler spill, musikk, tegneserier, antologier, pekebøker, lettleste bøker, språkkurs, diktsamlinger, krim og biografier.

Jeg hjelper deg å finne bøker om spikking, pottetrening, sykkelveier, slektsforskning, narsissisme, strikkemønstre og terrorisme.

Jeg søker etter bøker du leste som barn som du ikke husker hva heter, hvem de ble skrevet av eller hva de handlet om. Bare at de hadde et gult omslag.

Jeg plukker klassesett, går på klassebesøk og gir omvisning for skoleklassen sønnen din går i.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg plukker bøker. Jeg sorterer bøker. Jeg pakker ned bøker.

Jeg kjører bøkene du har bestilt på kryss og tvers av byen.

Jeg løfter bokkasser. Jeg sorterer bøkene fra bokkassene og setter dem på hentehylla.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg setter frem stoler til språkkafeen, bokbadet, slampoesi-konkurransen, den trespråklige høytlesningen, foredraget i lokalhistorie, datakurset, prinsessebursdager og politiske debatter om hva politikerne mener om bibliotek.

Jeg planlegger samtaler om livsfarlig kjærlighet, hva vi ler av, den kompostmoderne framtida, arven etter Benjamin Hermansen, utenlandsadopsjon, woke og kanselleringskultur og om det er farlig å være skeiv i Norge to dager før masseskytingen i Oslo sentrum i forkant av Oslo Pride.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg skifter dopapir, plukker snus bak sofaen, finner ubrukte jointer i søppelkassen og leverer lystgassflasken jeg fant under morgenrunden til vekteren.

Jeg hjelper deg med å skrive ut CV’en din, logge deg inn i banken og fylle ut skjema for å søke om barnehageplass fordi du ikke behersker norsk godt nok enda.

Jeg svarer på spørsmål om stolpejakten, nærmeste gjenvinningsstasjon, om vi selger frimerker og om det er lov å bruke toalettet.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg lager vaktplaner, handlingsplaner og brannsikkerhetstiltak.

Jeg lager nettkurs, fikser bugger i biblioteksystemet og forsøker å få liv i den samme printeren på lokalbiblioteket for tredje gang denne uken. Printeren som jeg egentlig har lyst til å hive ut av vinduet men ikke har lov til fordi biblioteket sikter på å bli sertifisert miljøfytårn.

Jeg behandler sykemeldinger, pappapermisjoner og kjører lønn til over fem hundre ansatte i prosentstillinger fra 100% til hele 2%.

Jeg reparer bokhyllen i barneavdelingen, skifter lysrør i kontorlandskapet og bestiller ny svindyr lås til bibliotekets inngangsdør.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg tar imot barnehager som ramler inn i barneavdelingen uanmeldt, velger ut bøker til månedens lesesirkel og rydder i frøbiblioteket.

Jeg kvier meg for å kaste ut ungdomsgjengen som lager støy og som allerede har fått beskjed tre ganger om at de må dempe seg.

Jeg prøver å få tak i sommervikaren til vaktmesteren for å få hjelp til å åpne den gamle heisen som tre unger fra nabolaget sitter fast i.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg hjelper en mamma som har fått inkassovarsel som hun ikke kan lese selv fordi hun er ny i Norge. Jeg forklarer på arabisk hvorfor hun må betale gebyr for bøker sønnen ikke har levert.

Jeg hjelper privatetterforskeren med å få skrevet ut dokumentene han trenger i jakten på en massegrav etter andre verdenskrig.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg må stenge biblioteket fordi vi er for få på jobb i dag pga. sykdom.

Jeg åpner sommerbibliotek, Biblo og Demo-bibliotek rundt omkring i byen. Kommer ikke du til biblioteket, så kommer jeg til deg.

Jeg jobber på bibliotek.

Jeg er bibliotekar. Jeg er ikke bibliotekar.

Jeg elsker jobben min. Jeg hater jobben min, av og til.

Jeg vil at du skal elske bøker og bibliotek like mye som meg.

Jeg vil at du skal støtte meg slik at jeg kan gjøre en enda bedre jobb for at flere kan få tilgang til og utbytte av bibliotek.

Selma Benmalek, leder av Norsk Bibliotekforening Oslo