Siste nytt Gå til nyhetsarkiv >

9.6.2020

Landsmøteprotokoll 2020

Her finner du landsmøteprotokoll for 2020.

5.6.2020

Landsmøteuttalelse: Skolebibliotek

Norsk Bibliotekforening mener det er viktig å opprettholde skillet mellom folkebibliotek og skolebibliotek, og ivareta deres særpreg. Forslaget til den nye opplæringsloven fjerner begrepet skolebibliotek, og erstatter det med bibliotek. Et skolebibliotek kan ikke erstattes av noe annet bibliotek, for eksempel et folkebibliotek. Skolebibliotekets aktiviteter og samling må være tett knyttet opp til skolens daglige … Fortsett å lese Landsmøteuttalelse: Skolebibliotek

27.5.2020

Vidar Lund valt til ny leiar i Norsk Bibliotekforening

På det digitale landsmøtet 26. mai vart Vidar Lund valt som ny leiar i Norsk Bibliotekforening (NBF) etter Mariann Schjeide. Vidar Lund er biblioteksjef i Levanger, men vil arbeide fulltid for NBF frå og med i sommar. Mariann Schjeide gjekk av etter 6 år som leiar i Norsk Bibliotekforening. – Biblioteka er viktige institusjonar for … Fortsett å lese Vidar Lund valt til ny leiar i Norsk Bibliotekforening

8.5.2020

Smittevernveileder for bibliotek

Bibliotekarforbundet og Norsk Bibliotekforening har sammen med gode bidragsytere og ressursfolk i miljøet laget en smittevernveileder for bibliotek. Vi håper veilederen kan være til nytte. Nedlastbar plakat.

4.5.2020

Bærekraftsbiblioteket

FNs bærekraftsmål ønsker å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene på verdensbasis innen 2030. Bærekraftsbiblioteket er en nasjonal satsing som gir barn tilgang til refleksjon over utviklingen av samfunn, økonomi og natur, og sammenhengen mellom omverdens- og verdensforståelse. Bærekraftsbiblioteket består av 17 boklister med oppfølgingsmateriale, hvor hver liste er knyttet til ett bærekraftsmål. Hver … Fortsett å lese Bærekraftsbiblioteket

[sam id=1]