Siste nytt Gå til nyhetsarkiv >

14.10.2019

Lesekampanjen Velkommen til virkeligheten! starter nå

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Norsk Bibliotekforening har invitert bibliotek til å være med på lesekampanjen Velkommen til virkeligheten! Vi har valgt ut 50 sakprosabøker spesielt for å vise rikdommen som finnes i norsk sakprosa. Norsk sakprosa fortjener å bli vist fram og fortjener å bli lest. Alle bøkene er en del av innkjøpsordningen … Fortsett å lese Lesekampanjen Velkommen til virkeligheten! starter nå

7.10.2019

Mest gammelt nytt i statsbudsjettet

Ikke statens ansvar å satse økonomisk på bibliotekene. Kulturdepartementet viser i statsbudsjettet for 2020 til den nye nasjonale bibliotekstrategien. Nasjonalbiblioteket er statens utviklingsorgan og skal bidra til en god utvikling av bibliotekene, men det er likevel kommunene som er ansvarlig for folkebibliotekene og strategien skal inspirere kommunene til egen satsing. Likeledes er det kommunene og … Fortsett å lese Mest gammelt nytt i statsbudsjettet

1.10.2019

Litteraturpolitisk utvalg: Positive tendensar i ny bibliotekstrategi

Det er oppløftande at den nye bibliotekstrategien satsar på formidling. Skal regjeringa lukkast med sine ambisjonar, må og det følgje med ei større satsing på fagpersonane som skal sørgje for meir og betre formidling i og utanfor biblioteka. Måndag 2. september lanserte Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet ein ny nasjonal bibliotekstrategi for 2020-23, Rom for demokrati og … Fortsett å lese Litteraturpolitisk utvalg: Positive tendensar i ny bibliotekstrategi

26.9.2019

Hvem blir Årets bibliotek 2019? Kom med forslag!

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Alle typer bibliotek kan bli kåret til Årets bibliotek. Alle som bruker bibliotek kan foreslå kandidater til prisen. Se statuttene for prisen her. Du kan nominere kandidater ved å sende en epost til ce@norskbibliotekforening.no eller bruke skjemaet nederst på siden. Merk: Vi har ingen offisiell minimumslengde … Fortsett å lese Hvem blir Årets bibliotek 2019? Kom med forslag!

26.9.2019

Tenn levende lys og les høyt fra god, nordisk litteratur – med hele Norden!

INVITASJON Foreningen Norden inviterer bibliotekene til Nordisk litteraturuke 11.-17. november. Inviter barnehagebarn, skoleelever, eldre, strikkeglade, språkkafe-deltakere, lesesirklere m.fl. til å tenne levende lys og lytte til høytlesning av god, nordisk litteratur – sammen med hele Norden! Årets høytlesningsbøker Barnebok: Pippi feirer fødselsdag av Astrid Lindgren Ungdomsbok: Sofies verden av Jostein Gaarder Voksenbok: Babettes gjestebud av … Fortsett å lese Tenn levende lys og les høyt fra god, nordisk litteratur – med hele Norden!

[sam id=1]

ArrangementerSe alle arrangementer >