Nasjonal bibliotekdag på Kongsberg 1. september

Nasjonal bibliotekdag markeres 1. september hvert år. Dette er dagen som setter biblioteket på dagsorden og viser frem det viktige arbeidet som bibliotekene gjør.

Bibliotekene og frivilligheten

2022 er Frivillighetens år, og arrangeres av Frivillighet Norge. Frivilligheten og bibliotekene har mye til felles. Derfor har vil valgt å ha bibliotekene og frivilligheten som årets tema. Nasjonal bibliotekdag markeres på bibliotek over hele landet, men hvert år drar vi til ett bibliotek for å ha et felles arrangemenet.

Frivilligheten på Kongsberg

Vi inviterer til en dag på Kongsberg bibliotek der vi skal snakke om bibliotek og frivillighet: Hva biblioteket betyr for frivilligheten, og hva frivilligheten betyr for biblioteket.

Kongsberg bibliotek er opptatt av hvordan det kan tilrettelegges for gode møter mellom mennesker. Vi bruker mer og mer tid på digital kommunikasjon og de fysiske møteplassene blir færre. Men biblioteket kan være er en slik møteplass. Bibliotekene er tilgjengelig og uavhengige, de er for alle og kan være noe for alle.

Samarbeidet med frivilligheten

Vi skal få høre hvordan Kongsberg bibliotek samarbeider med frivillige organisasjoner i lokalmiljøet for å skape ulike møteplasser. Festivalsjef Ragnhils Menes forteller om at hun er helt avhengig av sine frivillige for at det skal være mulig å arrangere Kongsberg jazzfestival.

Flere frivillige kommer også for å snakke om hvorfor de er frivillige, om arbeidet de gjør og hvordan de samarbeider med biblioteket.

På biblioteket denne dagen kommer biblioteksjef på Kongsberg bibliotek, Oda Cornelia Knudsen, leder i Norsk Bibliotekforening, Vidar Lund, ordfører i Kongsberg, Kari Anne Sand, kommunalsjef for Kultur og velferd i Kongsberg kommune, Heidi Hesselberg Løken, og leder av Frivillighetssentralen i Kongsberg, Rigmor Råen.

Filosofisk kafé på biblioteket

Kongsberg bibliotek skal gå i gang med Filosofisk kafé, et nytt tilbud som starter opp denne høsten. På Filosofisk kafé blir det samtaler der vi sammen kan reflektere over viktige temaer i livet. Dette er et prosjekt som blir ledet av frivillige. På Nasjonal bibliotekdag kan dere bli med på en Filosofisk kafé, der det gis en innføring i filosofiens begreper, hva som skiller dagdrøm, fantasi og filosofi og hvordan vi kan sette rammene for Filosofisk kafé slik at deltakerne får et meningsfylt ordskifte.

Program Kongsberg bibliotek 1. september

Arrangementet er gratis – ingen påmelding

Fra kl. 11.00
Velkommen til Nasjonal bibliotekdag!
Heidi Hesselberg Løken, Kommunalsjef for Kultur og velferd i Kongsberg Kari Anne Sand, ordfører i Kongsberg
Vidar Lund, leder i Norsk Bibliotekforeing

Innlegg: «Når folkebibliotekene dreper leselysten»
Marie Alming, bibliotekar og forfatter

Samtale: «Leselyst og bibliotekenes rolle»
Vidar Lund og forfatter Øistein Hølleland
Kunstnerisk innslag

Kl. 12:30-13:00 Lunsj

Kl. 13:00
Frivilligheten i biblioteket, frivilligheten i samfunnet
Rigmor Råen, Frivillighetssentralen i Kongsberg
Ragnhild Menes, Kongsberg jazzfestival
Samtale: Hvorfor er jeg frivillig? Fem frivillige forteller hva som engasjerer dem.
Quiz
Kl. 14:15 Pause. Servering av kaffe og boller
Kl. 14:30 Filosofisk kafé
Introduksjon til filosofisk kafé.