Nasjonal bibliotekdag

Tema for Nasjonal bibliotekdag 2022 er bibliotekene og frivilligheten.

Nasjonal bibliotekdag markeres 1. september hvert år. Dette er dagen som setter biblioteket på dagsorden og viser frem det viktige arbeidet som bibliotekene gjør. Vi oppfordrer alle bibliotek til å markere dagen!

Bibliotekene kan markere dagen slik de vil, men Norsk Bibliotekforening velger nytt tema for hvert år.

2022 er frivillighetens år, som blir arrangert av Frivillighet Norge. Dette året skal synliggjøre det viktige arbeidet som blir gjort av frivillige organisasjoner.

Bibliotekene er viktige for frivilligheten: På bibliotekene kan frivillige få et sted der de kan låne lokaler til å ha møtene sine og de kan benytte seg av ressursene til å drive virksomheten sin.

Frivilligheten er viktig for bibliotekene: Bibliotekene trenger de frivillige organisasjonene til å drive mye av virksomheten sin: Røde Kors og andre frivillige organisasjoner driver leksehjelp og språkkafeer på mange bibliotek, leseombudene leser på bibliotekene for dem som ikke klarer å lese selv og mye annet.

Vidar Lund, leder av Norsk Bibliotekforening:
Biblioteka og dei frivillige er viktige for kvarandre

Bibliotekene og frivilligheten har mye av samfunnsoppdraget til felles:

• Være inkluderende og motvirke utenforskap.
  • Skape meningsfulle fellesskap.
  • Skape levende lokalsamfunn.

Hva kan du gjøre for å løfte frem årets tema?

• Frivillighetstorg: Invitere inn frivillige organisasjoner til å ha en åpen dag på biblioteket: Speideren, historielaget, Røde Kors, Turistforeningen, naturvernorganisasjoner, kulturvernorganisasjoner m.m.
  • Invitere en frivillig organisasjon til å ha et foredrag.
  • Bruke dagen til å rekruttere frivillige til aktiviteter som språkkafe og leksehjelp.
  • Kanskje det foregår noe på biblioteket 1. september i regi av frivillige som det er verdt å løfte frem?
  • Arrangere lesestund: Frivillige leseombud eller ledere av lesegrupper kan lese for andre.
  • Løfte frem en lokal frivillig som fortjener ekstra oppmerksomhet: Den trofaste leksehjelperen, lederen av språkkafeen, eller leseombudet som brenner for å dele litteraturen med andre.
  • Lage en utstilling for Frivillighetens museum på ditt bibliotek.

Årets tema er kun et forslag. Har du allerede andre planer for å feire dagen, må du gjerne følge dem!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!