Hvorfor bibliotekdager?

Det er noen dager som dukker opp hvert år: Merkedager, fridager, helligdager, festdager. Noen dager er stressende, noen bekvemme. Noen dager setter fellesskapet i fokus, noen ganger er det oss selv.

De fleste er mer dedikert til et knippe av disse dagene, enn alle sammen. Vi har ikke all verdens tid, vi må noen ganger være selektive. Likevel er det noen dager som vi burde markere mer – Nasjonale bibliotekdager.

Norsk Bibliotekforening har markert det som en dag i september i flere år. Vi vil i år markere bibliotek i en uke, og kaller det for Nasjonale bibliotekdager fra 28. august til og med 3. september.

Hvorfor Nasjonale bibliotekdager? Fordi det er viktig med bibliotek.

Bibliotekene er kanskje det eneste som er fri fra kjøpepress, prestasjonspress, gruppepress og flere andre typer for press. Bibliotek er et sted å være for alle, et sted å lese, lære, møte andre eller være alene i fred.  Biblioteket er en av de viktigste institusjonene i demokratiet vårt. Dette vet vi som jobber i og med bibliotek.

Vi kjenner alle fordelene med bibliotek, mulighetene og potensialet. Spørsmålet er, vet alle andre dette også?

Vet naboen som ikke har vært innom biblioteket siden 1992 hva biblioteket betyr? Vet politikeren det, som har velfylte bokhyller hjemme? Og hvis de ikke vet det, kan kanskje Nasjonale bibliotekdager være en mulighet til å si at bibliotek er viktig.

Dette skal vi bruke Nasjonale bibliotekdager til!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!