Bærekraft og bibliotek i Norden

Sverige har formannskapet i Nordisk ministerråd 2024, og har pekt på et tryggere, grønnere og friere Norden som utgangspunkt for sin periode. De nordiske bibliotekforening har sendt en felles uttalelse til Nordisk ministerråd som peker på bibliotekenes rolle i dette arbeidet.

Ministerrådet har pekt på kultursektorens rolle i arbeidet med bærekraft, og det svenske Kulturrådet inviterte blant annet til et nordisk ministermøte om lesing under bokmessen i Gøteborg. Det nordiske ministerrådet har også utarbeidet et grønt veikart for kulturinstitusjoner, som en del av ministerrådets bærekraftprogram for perioden 2021-2024.

Norsk bibliotekforening mener det er bra at kultursektoren får en plass i arbeidet med å sikre en bærekraftig utvikling, og at lesing løftes på et høyt politisk nivå. Vi ønsker samtidig å peke på at bibliotekene kan spille en viktig rolle for å sikre en bærekraftig utvikling av samfunnet innen både miljø og klima, økonomi og sosiale forhold. Dette forutsetter imidlertid at bibliotekene involveres i planverk, og at bibliotekene er sikret god lovgivning og nok ressurser.

Les hele uttalelsen her.

Les mer om Sveriges formannskap i Nordisk ministerråd her, og Sveriges program her.

Nordisk grønt veikart for kulturinstitusjoner kan lastes ned her.