Suksesshistorier

Haram folkebibliotek – Billig modernisering med gjenbruk

Haram Folkebibliotek har flytta inn i nye midlartidige lokale i Brattvåg. I biblioteket i Brattvåg har personalet sjølve gjort mesteparten av arbeidet med interiøret. Flyttinga har sørga for blest kring biblioteket, og utlånet og besøkstala går oppover. Ein treng ikkje eit nybygg for å få til denne auken. Kreativiteten er valutaen, skriver biblioteksjef Lisa Alvestad.

Menn i uniform leser – på Elverum folkebibliotek

Menn i uniform kommer ukentlig på Elverum bibliotek for å lese for barn. Foreningen !les ligger bak prosjektet. Det er flest kvinner som leser for barn, og forsking viser at mannlige lesere gjør større inntrykk på barn. «Menn i uniform leser» har vist seg å være Elverum bibliotekets mest suksessfulle arrangement, og det har ikke kostet biblioteket ei krone!

Tenke nytt – Sommerbiblioteket på Deichman Grünerløkka

Samarbeid gir uttelling! Samarbeid med flere gir flere ressurser og gjør det lettere å skape noe nytt.
– Man trenger ikke å gjøre alt selv, fortalte bibliotekarene fra Deichman Grünerløkka.

I sommer har biblioteket på Schous plass i Oslo satset på både utendørs bibliotek, sommerjobb til ungdommer og aktiviteter i samarbeid med flere. Og det har vært en suksess!