Biblioteket som demokratisk arena, kan litteratur redde liv?

Årets Kapittel arrangeres fra 22. -26. september. Det blir over fem dager med litteratur, debatt, film og fest, der ansatte, forfattere, besøkende, og frivillige, sammen skal utforske årets tema begrepet Hjem.

Årets bibliotekseminar avholdes onsdag 22. september, og har to spennende programposter: «Biblioteket som demokratisk arena» og «Kan litteratur redde liv?» Det vil være mulig å kjøpe billett til hver av programpostene, der det avholdes en før og en etter lunsj. Se detaljert program og billettinfo i denne lenken. Personlige medlemmer i NBF får rabattkode ved å ta kontakt med oss.

Biblioteket som demokratisk arena. Hva er det politikere og byråkrater snakker om når de snakker om «biblioteket som demokratisk arena»? Hva gjør bibliotekene unike som demokratiske arenaer, og hva hindrer bibliotekene i å være gode demokratiske arenaer? Hvordan løser vi oppgaven «biblioteket som demokratisk arena» i praksis, og kan litteratur faktisk redde liv? Dette er et spennende tema, som vi ser frem til å høre mer om på årets seminar.

Shared reading er en metode for å lese og snakke om litteratur i fellesskap, målet er å åpne litteraturen for folk flest. Det handler ikke om litterær analyse, men om opplevelsen og undringen teksten skaper. Metoden er utviklet av organisasjonen The Reader i England, der den er mye brukt i bibliotek, i helse- og sosialsektoren, i fengsel og i rusomsorgen. Vi får grunnleggeren, Jane Davis på talerstolen! Håper vi sees!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!