Bibliotekseminar 2020

Vi i NBF Rogaland er glade for at vi også i år, i samarbeid med Rogaland Fylkesbibliotek og Sølvberget,  kan invitere til bibliotekseminar under Kapittelfestivalen: Et paradis av bøker – dybdelesing og litterære opplevelser i skolen.

På grunn av koronasituasjonen har det vært nødvendig å gjøre noen endringer med programmet for bibliotekseminaret i Stavanger 16. september.

Cathrine Bergan er fagansvarlig for skolebibliotekutvikling i utdanningsetaten i Oslo kommune og jobber med å utvikle en ny utviklingsplan for skolebibliotekene. Hun er lektor med mastergrad i lesing og skriving, har lang erfaring som skolebibliotekar og er nestleder i skolebibliotekarforeningen.

Vilde Kamfjord er kulturformidler og forfatter, og har utviklet metoden bak barnebokad sammen med filosofen Pål Brekke Indregard. Hun har jobbet som produsent for DKS i mange år, med hovedvekt på litteratur og fokus på elevenes utbytte av kunstopplevelsen, sitter i styret i UKM Norge og utgav i 2019 barneboken På omveien hjem.

Margrethe Sønneland er førsteamanuensis i lesevitenskap ved Lesesenteret i Stavanger, og disputerte høsten 2019 med avhandlingen Teksten som problem – En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen, der hun ser på elevers møter med vanskelig tilgjengelig tekster av Kafka, Raymond Carver og Roy Jacobsen og hva slags engasjement denne litteraturen skaper.

For de som ikke har anledning til å delta i salen, vil seminaret bli strømmet på Sølvbergets YouTubekanal

Det blir mulig å sende spørsmål eller kommentarer via direktechat.

Fullstendig seminar program, samt link til billettkjøp finner dere HER