Hvordan påvirke politikere i biblioteksaker?

• Dato: 26. mai 2021
  • Tid: 10.00-15.00
  • Sted: Zoom
  • Pris: Gratis

Flere folkebibliotek i Agder har de senere årene opplevd betydelige økonomiske kutt. Stram kommuneøkonomi kan gi store konsekvenser for allerede lave bibliotekbudsjett. Skal man avvikle språkkaféen, barneklubben, lesesirkelen eller redusere litt overalt?
Mange bibliotekoppgaver er lovpålagt via Lov om folkebibliotek, og bibliotekledere i enkelte kommuner vet ikke hvordan de skal klare å oppfylle alle oppgavene med så begrensede midler og lav bemanning.
Dette er virkeligheten for bibliotek i både store og små kommuner, men kan oppleves ekstra vanskelig der biblioteklederen er eneste ansatte på biblioteket og må stå alene i kampen mot nedskjæringer.
Norsk Bibliotekforening Agder og Agder fylkesbibliotek inviterer til en fagdag om politisk påvirkning. Dere får høre innlegg fra fire foredragsholdere som alle har et sterkt engasjement for bibliotek. De vil ta for seg «caser» som mange vil kjenne seg igjen i, men også snakke om hvordan de selv har gått fram i konkrete bibliotekspørsmål.

PROGRAM

Hans Antonsen: Tidligere ordfører i Grimstad, nå direktør på Det norske Teatret.
Mari Hopland: Biblioteksjef i Hamarøy inntil nylig, nå biblioteksjef i Øvre Eiker.
Vidar Lund: Tidligere biblioteksjef i Levanger, nå leder i Norsk Bibliotekforening.
Even Tronstad Sagebakken: Tidligere rektor på Spangereid skole og Lindesnes ungdomsskole, nå ordfører i Lindesnes kommune.
Etter innleggene deler vi oss inn i grupper for diskusjon.
Arrangementet vil foregå digitalt på zoom. Påmeldte vil få tilsendt zoom-lenke.
Påmeldingsfrist onsdag 19. mai kl. 23.59.
Arrangører: Agder fylkesbibliotek og Norsk bibliotekforening avd. Agder.

Meld deg på

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!

"*" indicates required fields