Arendalsuka 2022

Møt oss under Arendalsuka!

Kick-off om leselyst

Tirsdag 16.8. kl. 09.00-09.50
Arrangementet blir strømmet

Regjeringen har lovet en egen strategi om leselyst. Under Arendalsuka får vi høre fra de to ansvarlige minstrene om arbeidet med leselyst-strategien. Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen og kunnskapsminister Tonje Brenna blir speeddata av Liv Gulbrandsen om den nye leselyststrategien som er lovet i Hurdalsplattformen.

Arrangementet er et samarbeid mellom Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO), Norsk Bibliotekforening, Norsk Forfattersentrum, Norske barne – og ungdomsbokforfattere (NBU), Den Norske Forleggerforening, Foreningen !les, Leser søker bok.

Når ord blir våpen

Tirsdag 16.8. kl. 12.00 – 12.50
Arrangementet blir strømmet

Desinformasjon og propaganda systematiseres og profesjonaliseres. Hva betyr det for deg og meg?

Hvor mye feilinformasjon tåler vi? Hva gjør vi med frie ytringer som desinformerer? Informasjon er makt og har en kraftig påvirkning på oss. Den kan splitte oss eller forene oss. Biblioteket er en kunnskapsinstitusjon og skal sikre og verne om befolkningens informasjonsbehov. Har bibliotekene en beredskapsplan for informasjonskriser?

Bente Kalsnes
Førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, medlem av Ytringsfrihetskommisjonen og forfatter av boka «Falske nyheter: Løgn, desinformasjon og propaganda i den digitale offentligheten» (Cappelen Damm Akademisk).

Silje Sjursen Skiphamn
Redaksjonssjef i Faktisk.no, journalist og tidligere styreleder i SKUP.

Nina Stenbro
Fylkesbiblioteksjef i Agder.

Prisutdeling!

Tirsdag 16.8. kl. 16.00
Arrangementet blir strømmet

Norsk Bibliotekforening Agder deler ut sin egen bibliotekpris.
2022 er tredje gang prisen deles ut.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få med deg siste nytt fra oss!