Riksteatret – På turné våren 2020

Våre personlige medlemmer får 20 prosent rabatt på 4 billetter til hver forestilling på Riksteatret.

Riksteatret er hele landets teater. Deres oppgave er å tilby scenekunst av fremste merke til publikum over hele landet.

Sult

av Knut Hamsun

Få bøker har betydd så mye for så mange som Sult. Nå blir Hamsuns klassiker teater for hele landet!

Historien om den unge, fattige og sultne forfatteren i Kristiania – «denne forunderlige by som ingen forlater før han har fått merker av den» – fascinerer stadig nye lesere, 130 år etter at den kom ut for første gang.

Foto: Erik Berg.

Anders T. Andersen er regissør for Riksteatrets teaterversjon av Sult. Han kommer rett fra arbeidet med Bowie-musikalen Lazarus på Det Norske Teatret. Også denne gangen lager han en forestilling med mye bruk av bilder, video og musikk – med blant andre skuespiller Preben Hodneland og musiker Tuva Syvertsen fra Valkyrien på scenen.

Vaffelhjarte

av Maria Parr

Prisbelønte ‘Vaffelhjarte’ av Maria Parr kommer til et kulturhus nær deg.

Vaffelhjarte av Maria Parr kjenner du kanskje igjen fra den folkekjære TV-serien på NRK? Nå inviterer Riksteatret til en fartsfylt teaterforestilling med en god dose humor og varme. Gled deg til musikk komponert av én av Norges største visesangere, Odd Nordstoga og lukten av nystekte vafler!

Foto: Muhammad Ali.

Maria Parr blir omtalt som vår nye Astrid Lindgren og norsk barnelitteraturs nye superstjerne. Vaffelhjarte handler om de to oppfinnsomme barna Trille og Lena i den lille bygda Knert-Mathilde. Historien tar for seg latter, rampestreker, sorg og kjærligheten til de som står nærmest. En ufiltrert forestilling sett fra et barns øyne og tanker.

Tante Ulrikkes vei

av Zeshan Shakar

Suksessboka blir teater med Det Norske Teatret og skal på turné med Riksteatret!

Den bestselgende og kritikerroste boken ble til en ny, applauderende suksess etter oppsetningen på Det Norske Teatret. Med utsolgte hus og gode kritikker i hovedstaden, skal den endelig bli tilgjengelig for hele landet når Riksteatret tar den med ut på turné. Gjør deg klar for en kraftpakke av en dagsaktuell samfunnstematikk om kjærlighet, samfunnsforståelse og ungdomsliv.

Foto: Erika Hebbert.

Tante Ulrikkes vei har stått øverst på bokhyllen over hele landet og ble utnevnt som høstens viktigste bok av Dagbladet i 2018. Historien gjenspeiles fra en drabantby i Oslo, men har blitt til en historie som angår oss alle, uansett hvor vi i landet vi bor. Vi møter to unge gutter som kjemper en kamp om å komme seg opp og frem, i jakten på et bedre liv. Handlingen drar oss inn i et klasseskille, det politiske og den politisk korrekte eliten sin blindsone. Sterk, aktuell og viktig!

Tante Ulrikkes vei er del av Det Norske Teatret si nye satsing i samarbeid med Rommen Scene på Stovner i Oslo. Det Norske Teatret si etablering på Rommen Scene er i samarbeid med Bydel Stover og er støtta av Oslo kommune, OBOS og Kulturdepartementet.

Her kan du lese mer om forestillingen og kjøpe billett.

Klara, villsvinet og den lille musikkfabrikken

Etter en idé av Sigurd Slåttebrekk

Bli med Oslo-Filharmonien og Riksteatret på en eventyrlig musikkreise for hele familien!

Norges vakreste 100-åring har bursdag! Oslo-Filharmonien inviterer til bursdagsfest sammen med Riksteatret og ønsker å feire den store bursdagen med en gavepakke av en familieforestilling for barn og voksne over hele landet! En unik forestilling kombinert mellom levende musikk, skuespill, leken animasjon og dukkespill – en fin introduksjon til teater og klassisk musikk for de aller minste.

Foto: Riksteatret

Forestillingen bobler over av musikalsk lek, overraskelser og moro for både øyne og ører. Et repertoar som strekker seg fra klassiske perler til nyskrevet musikk, med en lang referanseliste fra TV, film og data-spill barna kjenner igjen fra sin egen virkelighet. Musikken omringes av et visuelt univers og en animasjon du neppe har sett maken til, produsert av skaperne bak Elias filmene, Animando og det New York-baserte teaterkompaniet Wakka Wakka.

LIV

Et møte med Liv Ullmann på ditt kulturhus. Forestillingen LIV er tett møte med Liv Ullmann, der hun som en ekte historieforteller bretter ut sitt eventyrlige liv i en åpenhjertig samtale med teatersjef Tom Remlov.

Foto: Erik Berg.

Liv Ullmann er en av våre aller største stjerner. Hele verden har vært hennes scene. Alltid på reise. Alltid på vei til nye oppgaver. Alltid nysgjerrig på nye muligheter og uventede utfordringer som venter ved neste korsvei, forteller forestillingens regissør Bentein Baardson.  – Vi vil vise Livs utrolige livsforløp og gi deg et innblikk i hvordan hun har levet livet, både som «Liv» og som «Liv Ullmann». Som menneske, skuespiller, regissør og menneskerettsaktivist. Forestillingen har vi valgt å lage som en teatersamtale mellom to kloke mennesker, som begge har vært opptatt av å bruke livet sitt til beste for flere enn dem selv, fortsetter han.