Trøndelag fylkesbibliotek er Årets bibliotek 2019!

Trøndelag fylkesbibliotek er Årets bibliotek 2019! Fra venstre: Hildegunn Hestnes (leder Trøndelag fylkesbibliotek), May Britt Lagesen (medlem av Trøndelag fylkesting og leder i hovedutvalget for kultur), Morten Olsen Haugen (rådgiver Trøndelag fylkesbibliotek) og Hanne-Lena Wilks (språksenteret Gielem Nastedh).

Trøndelag fylkesbibliotek sitt arbeid for samisk språk er av stor og livsviktig betydning for de små samiske språkene i Sapmi, og for kulturelt språkmangfold i hele Norge.

Trøndelag fylkesbibliotek ble kåret til Årets bibliotek 2019 i skarp konkurranse med Grimstad bibliotek og Deichman Grünerløkka, som alle har utmerket seg på hver sin måte. Trøndelag fylkesbibliotek samarbeider tett med språkbrukere, tolker, forlag og samiske miljø på en helt unik måte. Prisen ble delt ut av fotograf Jo Straube torsdag ettermiddag.

– Dette arbeidet passer veldig godt inn i FN sitt år for urfolksspråk. Dette er et arbeid i verdensklasse, sier Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide.

Juryen har bestått av:

• Vebjørn Rogne, redaktør BOK365
  • Bente Riise, generalsekretær i Norsk Tidsskriftforening
  • Jo Straube, fotograf
  • Trud Berg, leder Stormen bibliotek, fjorårets vinner
  • Mariann Schjeide, leder Norsk Bibliotekforening

Juryens begrunnelser

Nominasjonar til Årets Bibliotek 2019

Om prisen

Prisen «Årets bibliotek» deles ut av Norsk Bibliotekforening, og tildeles et bibliotek som i de senere år har anvendt nye ideer eller utmerket seg gjennom et godt og effektivt samarbeid med de som bruker/styrer biblioteket. Prisen er en kunstgjenstand. Alle typer bibliotek kan bli tildelt prisen.

Om Norsk Bibliotekforening

Norsk Bibliotekforening er en uavhengig interesseorganisasjon for alle som synes bibliotek er viktig. Vi kjemper for alle typer bibliotek og alle slags bibliotekbrukere.

Kontakt

Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide, 415 44 647, ms@norskbibliotekforening.no

Vinnerbiblioteket Trøndelag fylkesbibliotek, seksjonsleder Hildegunn Hestnes, 74 17 53 36.

Bildegalleri