Kåringen av Årets bibliotek 2019 fra praksisstudentens perspektiv

Tekst: Christine Solbakken Thorvaldsen, andreårsstudent på bibliotek- og informasjonsvitenskap på OsloMet.

Jeg deltok på kåringen av Årets bibliotek for første gang, og gjett om jeg ble imponert!

Christine har praksis hos Norsk Bibliotekforening i 5 uker.

Det var et flott og høytidelig arrangement i Fritt Ord sine lokaler, med stort publikum i salen og både tekst og sang som underholdning på scenen. Underholdningen ble fremført av Trygve Ramnefjell fra Fylkesbiblioteket i Innlandet. En tydelig begeistret gjeng fra Trøndelag fylkesbibliotek jublet av glede da de ble ropt opp som vinnere. Vinner-gjengen kom opp på scenen, og hver og en av dem ville si sin takk. Og ikke minst hilse fra alle fra fylkesbiblioteket som ikke var i Oslo denne dagen.

Arrangementet ble også streamet direkte på Norsk Bibliotekforening sin Facebook-side. Det var det jeg som sto for, og jeg kan bekrefte at mange fulgte med også der!

Etter at arrangementet på scenen var ferdig, var det tid for pølse i lompe og noe godt i glasset. Jeg tok meg en tur rundt i lokalet for å høre hva folk syntes om årets kåring.

Hilde Lyng, Norsk Oversetterforening.

Hilde Lyng, nestleder i Norsk Oversetterforening, har vært med på kåring av Årets bibliotek én gang før. Det var et hyggelig arrangement, synes hun, og fint med tekst som underholdning. Hun mener at en verdig vinner ble kåret. «Flott at Trøndelag Fylkesbibliotek jobber med språk, og er flinke til å takke oversettere og korrekturlesere, de blir ofte oversett», sier hun.

Torny Kjekstad og Edwige Mortyr, venninner og pensjonister, har begge gått på Statens bibliotekhøgskole. De har deltatt på kåringen mange ganger. «Flott arrangement også denne gangen!», sier de. De syntes det var fint med en vinner som ikke er et vanlig bibliotek, og at vinneren skiller seg ut. «Gratulerer til vinneren!», sier de i kor.

Torny Kjekstad og Edwige Mortyr sammen med Morten Olsen Haugen (rådgiver Trøndelag fylkesbibliotek) og Hanne-Lena Wilks (Daglig leder for språksenteret Gielem Nastedh)

Jeg er helt enig, gratulerer til vinneren! Og gratulerer til Norsk Bibliotekforening som arrangerer en kåring som retter positivt søkelys mot bibliotekene. Fortsett med det!

En kommentar om “Kåringen av Årets bibliotek 2019 fra praksisstudentens perspektiv