Arendalsuka: Jorda er flat! Konspirasjonsteorier eller fakta til folket

Lurer du på om jorda egentlig er flat? Og hvordan var det nå med disse vaksinene? Konspirasjonsteorier, desinformasjon og alternative fakta har inntatt hverdagen og spres i sosiale medier. Konspirasjonsteorier kjennetegnes av at de motsier den offisielle versjonen og presenterer alternative forklaringer til ulike situasjoner og hendelser. Hvordan oppstår konspirasjonsteorier, hva gjør de med oss og hvordan kan de påvirker samfunnet vårt i dag? Hvem kan motvirke fenomenet og hvordan?

Norsk Bibliotekforening har invitert Terje Emberland, religionshistoriker fra Holocaust-senteret til å innlede om konspirasjonsteorier. Innledningen blir etterfulgt av en samtale om det er mulig å motvirke konspirasjonsteorier gjennom fakta. Til samtalen møter du også Kim Tallerås, førsteamanuensis ved utdanningen Bibliotek og informasjonsfag på OsloMet og Merete Røsvik, nytilsatt redaktør av tidsskriftet Prosa. Erik Bolstad, sjefsredaktør i Store norske leksikon, leder samtalen. Kom og bli litt klokere på Arendal bibliotek onsdag 14. august kl. 14.00-15.00.