Nasjonal bibliotekdag 2019: Det internasjonale Norge

Vi oppfordrer alle bibliotek til å feire Nasjonal bibliotekdag 1. september. I år faller Nasjonal bibliotekdag på en søndag, så finn gjerne en annen dato, for eksempel fredagen før eller mandagen etter, om det passer bedre. Nasjonal bibliotekdag skal feires for femte år på rad, og det er Norsk Bibliotekforening som er initiativtaker. I år samarbeider vi med Det flerspråklige bibliotek. Hensikten med dagen er å skape oppmerksomhet rundt bibliotek.

Årets tema

I år har vi landet på et vidt tema som lett kan tilpasses alle typer bibliotek: Det internasjonale Norge. Norge er jo in for tiden. Stadig flere turister reiser hit, folk fra hele verden bosetter seg her, norske forfattere er populære i utlandet, og Norge er hovedland på bokmesse i Frankfurt! Nordmenn reiser verden rundt, lærer seg fremmedspråk og spiser mat fra hele verden.

Vi i Norsk Bibliotekforening liker å knuse myter. Vår nye rådgiver er til og med fransk, så internasjonal er vi! Så i år vil vi vise de gode historiene om Norge i utlandet og utlandet i Norge.

Årets tema er kun et forslag. Har du allerede andre planer for å feire dagen, må du gjerne følge dem!

Hva kan du gjøre for å løfte frem årets tema?

Du kan egentlig gjøre hva du vil, så lenge det bidrar til å synliggjøre bibliotek. Årets tema er kun ment for å hjelpe bibliotekene. Her kan du finne inspirasjon:

• Quiz for barn og for voksne som kan arrangeres i form av Kahoot. Husk premie! Vi har utarbeidet barnequiz og voksenquiz (ti spørsmål per aldersgruppe). Vil du holde en av dem eller begge på biblioteket ditt? Gi oss beskjed på e-post eller send en melding på Facebook-siden vår, så sender vi deg quiz og fasit.
  • Høytlesning med lokal forfatter
  • Arrangere lesestund. Bibliotekansatte som har et annet morsmål enn norsk kan lese på eget språk.
  • Bestille ballonger fra oss (mer info kommer)
  • Bestille bokpakke fra Det flerspråklige bibliotek
  • «Plukk og miks»-utsilling:
    • Filmer om reiser
    • Språkspill
    • Ordbøker
    • Språkkurs
    • Oppdagelsesferdsbøker og eldre reiseskildringer
    • Reiseguider
    • Bøker om matlaging
    • Faktabøker
    • Norske bøker oversatt i ulike språk
    • Bøker om språkkaféer
    • Tospråklige bøker
    • Bøker av utenlandske forfattere oversatt til norsk og/eller på originalt språk

TIPS! Har du ikke bøkene selv? Du kan alltid bestille fra Nasjonalbiblioteket eller andre bibliotek. Du kan for eksempel gjøre et søk i Biblioteksøk. Søker du etter «reiseskildringer» i Biblioteksøk, får du over 4000 treff!

Bestille bokpakke(r) fra Det flerspråklige bibliotek

DFB har tilbudt seg å sette sammen spesial-bokpakker til dagen, og her er noen eksempler på hva dere kan låne til markeringen av dagen:

• Kokebøker med mat fra hele verden (bøker på engelsk, fransk samt andre fremmedspråk)
  • Diktbøker på mange språk
  • Bøker av norske forfattere oversatt til mange språk
  • Praktverk om kunst og kultur på engelsk, fransk samt andre fremmedspråk

Hver pakke inneholder 10-15 bøker. For å låne en spesialpakke, ta kontakt med Oddbjørn Hansen på DFB: oddbjorn.hansen@nb.no

Hva kan du ellers gjøre på Nasjonal bibliotekdag?

Du kan ellers som alltid laste ned og skrive ut materiell.

Hvert enkelt bibliotek står fritt til å finne ut hvordan det kan få oppmerksomhet rundt dagen – gjerne med medieoppslag, besøk fra eiere (politikere og rektor), og skape positiv stemning blant brukerne. Hvorfor ikke skrive en pressemelding? Du kan gjerne ta utgangspunkt i dette forslaget.

Nasjonal bibliotekdag er en god anledning til å trekke frem aktuelle bibliotekpolitiske saker og nå ut i media.

Trenger du enda flere inspirasjonskilder?

Les hva som skjedde på Nasjonal bibliotekdag i 2018, 2017 og  2016.

Husk at du alltid kan ta kontakt med oss om det er noe du lurer på eller om du vil ha hjelp med gjennomføring!

#Nasjonalbibliotekdag på sosiale medier

Husk emneknagg #nasjonalbibliotekdag for at bildene dine skal være lett å gjenfinne.

Vil du være sikker på at vi i NBF ikke går glipp av bildene dine? Tagg oss på sosiale medier! Instagram @norskbibforening, Twitter @forbibliotek og Facebook @norskbibliotekforening. Husk å spørre de du fotograferer om det er ok å dele bildet på nett.