Stormen bibliotek er Årets bibliotek 2018!

Stormen bibliotek er Årets bibliotek 2018! Fra venstre: Jurymedlem Reinert Mithassel (leder Biblo Tøyen), Marie Sivertsen (Stormen), Trud Berg (leder Stormen), Sissel Hughes (Stormen), Mariann Schjeide (leder Norsk Bibliotekforening), jurymedlem Mette Møller (generalsekretær i Forfatterforeningen). Foto: Vibeke Røgler

Stormen bibliotek er et fyrtårn som ikke bare lyser opp Bodø, men regionen rundt.

Stormen bibliotek i Bodø ble kåret til Årets bibliotek 2018 i skarp konkurranse med Longyearbyen folkebibliotek og Deichman Stovner, som alle er representanter for god by- og stedsutvikling. Stormen bibliotek har siden åpningen for fire år siden vært en het kandidat for den gjeveste prisen et bibliotek kan få. Prisen ble delt ut av fjorårets vinner Reinert Mithassel ved Biblo Tøyen torsdag ettermiddag.

– Stormen er et kulturkvartal, der samarbeid med eksterne aktører var tenkt på allerede fra begynnelsen av. Dette har de tatt på høyeste alvor, og har en egen koordinator som planlegger, utvikler og gjennomfører arrangement, sier Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide. Biblioteket har økt besøkstallet sitt med det tredobbelte siden åpningen!

Det kom inn 50 forslag på 28 ulike bibliotek, og tre nominerte er plukket ut.

Juryen har bestått av:

• Sven Egil Omdal, journalist og samfunnsdebattant
  • Mette Møller, generalsekretær i Forfatterforeningen
  • Runar Gudnason, musiker, vokalist i Side Brok
  • Reinert Mithassel, Biblo Tøyen, fjorårets vinner
  • Mariann Schjeide, leder av Norsk Bibliotekforening

Juryens begrunnelser

Om prisen

Prisen «Årets bibliotek» deles ut av Norsk Bibliotekforening, og tildeles et bibliotek som i de senere år har anvendt nye ideer eller utmerket seg gjennom et godt og effektivt samarbeid med de som bruker/styrer biblioteket. Prisen er en kunstgjenstand. Alle typer bibliotek kan bli tildelt prisen.

Om Norsk Bibliotekforening

Norsk Bibliotekforening er en uavhengig interesseorganisasjon for alle som synes bibliotek er viktig. Vi kjemper for alle typer bibliotek og alle slags bibliotekbrukere.

Kontakt

Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide, 415 44 647, ms@norskbibliotekforening.no

Vinnerbiblioteket Stormen, leder Trud Berg, 479 00 012

Pressebilder fra Stormen bibliotek