Oodi ønsker velkommen

Wow. Bøker og bokhyller så langt øyet kan se. Lyst og vakkert rom. Her vil man bare være.

Velkommen til Oodi!

Helsinkis nye folkebibliotek imponerer. Et flott bygg fylt av alt man kan ønske seg av muligheter. Første etasje myldrer av folk og aktivitet. Bygget er langt og smalt og første etasje har en «gate» langs langveggen og utgangspartiet. Her flanerer folk med barnevogn og pensjonistgruppa vandrer rett mot kafeen. Det er utstillingsområder, stort konferanserom, innleveringsautomater og informasjon. Området utenfor bibliotekets inngangsparti har tekniske løsninger som gjør at uteområdet også kan brukes av biblioteket, når bare årstiden tillater det.

Andre etasje inneholder kollokvierom, makerspace, lesesal, studio, amfi, møtelokaler og et fult utstyrt KJØKKEN til leie! Det kan leies for å arrangere matkurs, men også om du bare vil invitere venner på middag i en litt artig setting. Det vil jeg.

I øverste etasje er bøkene i fokus og omtales som Book Heaven. 100 000 bøker og etter en måneds fartstid er nesten 70% av bøkene utlånt. Alt Oodi kan tilby er ikke tatt helt i bruk enda etter åpningen av biblioteket 5. desember 2018. Justeringer i utforming og bruk vil naturlig komme. Besøkstallet har til tider vært 20 000 per dag som er mer enn forventet og biblioteket har ansatte på jobb i hele åpningstiden. Oodi ligger sentralt plassert og terrassen i tredje etasje skuer over til Riksdagshuset.

Besøket på Oodi gjør at jeg gleder meg enda mer til Nye Deichman og åpningen i Bjørvika i 2020.

Av Ann Berit Hulthin, generalsekretær i Norsk Bibliotekforening