Nytt samarbeid med Riksteatret

Norsk Bibliotekforenings personlige medlemmer får 20 prosent rabatt på 4 billetter til hver forestilling på Riksteatret.

Riksteatret er hele landets teater. Deres oppgave er å tilby scenekunst av fremste merke til publikum over hele landet.

Her er en kort presentasjon av hva som spilles i 2019:

Havboka – av Morten A. Strøksnes

Turnépremiere 06. 02. 2019, på turné til 43 steder.
Morten A. Strøksnes prisvinnende roman fra 2015 blir nå teater med Jan Sælid på scenen. Regien er ved Ole Anders Tandberg, som tidligere har hatt stor suksess med å overføre romaner til scenen. Blant annet Min kamp av Karl Ove Knausgård som var på turné med Riksteatret i 2017.

Når mennesket gråter, er tårene salte. Kommer også vi fra havet?

I en liten båt langt ute på Vestfjorden sitter forfatteren og hans venn. Under dem, langt nede i havdypet, har håkjerringa sitt rike. Det er denne haifisken de to har bestemt seg for å fange – et uhyre som kan være mer enn fem hundre år gammelt, og som i mangt er mennesket overlegent. Hva slags møte blir dette?

Bukkene bruse lager rumpebrann

Turnépremiere 06.03.2019, på turné til 70 steder

Bukkene Bruse vender tilbake og setter fyr på rumpa til trollet!

Bukkene Bruse lurer på hva de skal gjøre i ferien. De to minste vil helst til utlandet, men den største synes det blir altfor dyrt. Han vil heller på setra som de brukte å gjøre før. «Æsj,» sier de to minste. «Det treige fjellet.» Den største bukken lokker med trollet og vafler på setra, og til slutt drar de av gårde. Men hvor er det blitt av trollet?

Forestillingen passer for barn fra 3 år. Forestillingslengde: 45 minutter (ingen pause).

Fuglane – av Tarjei Vesaas

Premiere 21.01.2019, på turné til 40 steder

Den som har møtt Mattis glemmer ham ikke. Nå skal en ny generasjon få møte ham.

Fortellingen om Mattis har betatt stadig nye generasjoner like siden Vesaas’ roman først kom. Han er så lett å bli glad i – Tusten, som han kalles i bygda. Vi drar kjensel på ham, både hos andre og i oss selv. Og likevel er det nettopp det at han er så annerledes, så helt seg selv, som gjør at han berører oss så sterkt – uansett hvor vi selv befinner oss i livet.

På scenen møter du syv av landets dyktigste skuespillere: Tom Styve, Ingvild Holthe Bygdnes, Ida Ursin-Holm, Ane Ulimoen Øverli, Lars Helge Throndsen, Tore B. Granås og Mads H. Jørgensen. Dramatisering og regi er ved Lasse Kolsrud.

Georgs magiske medisin – av Roald Dahl

Spillestart: 04.10.2019, på turné til 62 steder

Passe rampete teater for hele familien. Også for bestemødre, hvis de tør!

Georgs bestemor er ikke som andre søte og snille bestemødre. Hun er nifs og syter og klager og knurrer og bråker og blander seg opp i alt mulig. Georg vil gi henne en lærepenge. Så når hun skal få medisinen sin, lager han en boblende, frådende, magisk medisin, som garantert vil sende henne gjennom taket …

Helt hekta! – med Ole Christian Gullvåg

Premiere 25.02.2019, på turné til 19 steder

En teaterforestilling om oppvekst, lidenskap og ekte kjærlighet.

– Jeg har alltid elsket pappaen min. Men jeg husker ikke en eneste skogstur eller fisketur. Ingen felles middager. Det jeg savner, er å snakke fotball med ham. De mange, korte samtalene frem til kampstart, tekstmeldingene i pausen, den lengre praten etter kampen.

Billettinformasjon

Billettene kjøpes på nett eller hos ditt lokale kulturhus ved å velge billettkategori «Samarbeidspartner». Ta kontakt med oss for å få kode.

Riksteateret tilbyr billetter til skoleklasser til svært reduserte priser.
Kontakt skole@riksteatret.no om du ønsker et opplegg for skolen din.

Fullstendig spilleplan for Riksteatret