Menn i uniform leser – på Elverum bibliotek

Denne står på trykk på medlemssidene fra Norsk Bibliotekforening i Bok og Bibliotek 5/6-2018

Tekst: Hege Bjørkeli, spesialbibliotekar

Denne høsten har vi på Elverum bibliotek ukentlig besøk av menn i uniform. Militæret, politiet, brannvesenet, ambulansepersonell, bussjåfør, anleggsarbeider, ordføreren og en «bisnissmann» – alle representert av en mann i sin særegne uniform.

Ideen til dette prosjektet er ikke vår, det var Foreningen !les som første gang gjorde dette i 2009 – for å fremheve lesende rollemodeller, her i form av mannlige autoritære fra mannsdominerte yrker. Det er nemlig flest kvinner som leser for barn, og forskning viser at mannlige lesere gjør større inntrykk på barn.

Tony Platek leser boka «Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans» av Werner Holzwarth (som var hans egen favorittbok å lese for sine barn). Foto: Hege Bjørkeli

Prosjektet «Menn i uniform leser» er genialt i sin enkelhet, og har en drøss av gode «bivirkninger». Det har ikke kostet oss på biblioteket ei krone å utføre, alle de uniformerte har stilt opp med glede. Alle vi tok kontakt med sa ja med en gang, og alle så verdien i prosjektet: de får vist seg fram i en annen rolle enn barna vanligvis ser dem i, og yrkesgrupper som politi, militæret og brannvesen får muligheten til å ufarliggjøre seg selv overfor barn som kanskje forbinder dem med noe «skummelt og alvorlig». Alle de spurte så også verdien i å være en mannlig, lesende rollemodell – for også menn kan ta seg tid til å lese med barna sine. Og når til og med ordføreren leser bok – da må det være viktig da!

20 minutter med bok og prat sammen med inviterte barnehagebarn har vist seg å være Elverum biblioteks mest suksessfulle arrangement – til tross for at vi har over 100 arrangement i året. Det har vært mest likt og delt på Facebook og flere eksterne aktører (aviser, medlemsblad osv.) har tatt kontakt og ønsket å videreformidle dette. Også Foreningen !les har uttalt at de synes det er gøy at prosjektet de startet for ti år siden fortsatt lever.

Hege Bjørkeli satt i gang prosjektet «Menn i uniform leser» på Elverum bibliotek. Foto: Marius Græsby

Vi på Elverum bibliotek er kjempefornøyde med at så mange barnehager meldte seg på og at det ble så stor suksess, for det vet man aldri når man arrangerer noe. Vi er overbevist om at alle de små livene gikk ut fra biblioteket med ubevisst påfyll av gode verdier, og er vi riktig heldige har vi oppmuntret flere menn og pappaer til å lese for og med barna sine.

Men viktigst av alt er at barnehagebarna og de ansatte i barnehagen sier at dette var en suksess. «Hverdagsmagi» kalte en barnehage det, og barna synes det var stas med en annerledes leseopplevelse. Også i barnehagene er det flest kvinner som leser, så det å få komme på biblioteket og bli lest for av en mann har stor verdi.

For ikke å snakke om uniformen da, det er kult det.