Nordisk litteraturuke 12.-18. november 2018

I november hvert år inviterer Foreningen Norden skoler, bibliotek, barnehager, lokallag og andre institusjoner i hele Norden til Nordisk litteraturuke. Ved morgengry og i skumringstimen samles over 2000 medarrangører og tusenvis av barn og voksne for å tenne levende lys og lese høyt fra utvalgt nordisk litteratur – til samme tid, over hele Norden! Årets tema er «Helter i Norden». Ta en kikk på årets utvalgte høytlesningsbøker og registrer din institusjon på nordisklitteratur.org!

Nordisk litteraturuke 2017. Foto: Foreningen Norden

Hva er Nordisk litteraturuke?

Nordisk litteraturuke er et kulturprosjekt for skoler, bibliotek og andre kulturinstitusjoner som ønsker å spre høytlesning, leseglede og nordisk litteratur i Norden og de omkringliggende områdene. I over 20 år har Nordisk litteraturuke blitt arrangert for å fremme nordisk litteratur og den nordiske fortellertradisjonen. Uke 46 er en uke full av opplesninger, utstillinger, debatter og kulturelle opplevelser på tusentalls bibliotek, skoler og kulturinstitusjoner i hele Norden og Baltikum.

Årets litteratur

Nordisk litteraturuke arrangeres hvert år med tre utvalgte høytlesningsbøker. Bøkene reflekterer alle årets tema, og er tilpasset tre forskjellige lyttergrupper.

I år er den populære boken Håndbok for superhelter valgt ut som høytlesningsbok for barn. Boken er skrevet og illustrert av svenske Elias og Agnes Våhlund og passer for en lyttergruppe fra 5 til 11 år. Boken De som ikke finnes er valgt ut som årets høytlesningsbok for de unge lytterne og passer godt for en lyttergruppe fra 12 til 17 år. Boken er skrevet av den norske forfatteren Simon Stranger og er blitt omtalt som en av samtidens viktigste ungdomsbøker. Til sist er romanen Islandske konger valgt ut som høytlesningsbok for voksne. Boken er skrevet av den islandske forfatteren Einar Már Guðmundsson som blant annet mottok Nordisk råds litteraturpris i 1995.

Høytlesningsstunden for barn og unge, Morgengry, arrangeres i 9-tiden om morgenen. For de voksne arrangeres høytlesningsstunden, Skumringstimen, om kvelden klokken 19. Tidspunktene kan selvfølgelig tilpasses etter behov.

I forkant av litteraturuken vil et utdrag fra de tre høytlesningsbøkene ligge tilgjengelig her på siden og utdragene vil være tilgjengelig på alle nordiske språk. Utdragene er beregnet til en høytlesningsstund på omtrent 30 minutter.

llustrasjonen til årets plakat er illustrert av den islandske kunstneren Rán Flygenring.

Les mer om prosjektet

Nordisk litteraturuke sin nettside