Tenke nytt – Sommerbiblioteket på Deichman Grünerløkka

På Schous plass i Oslo har Deichman Grünerløkka vært stengt siden slutten av mai på grunn av ombygging. Filialen gjenåpner rundt nyttår, men biblioteket forsvinner ikke fra Løkka fram til da. Deichman Grünerløkka har holdt seg synlig på Schous plass gjennom Sommerbiblioteket fram til 25. august.

Et alternativ til det vanlige biblioteket

Deichman Grünerløkka har vært stengt siden slutten av mai i år og forblir stengt en stund fremover grunnet ombygging. For at biblioteket ikke skal bli helt borte frem til det åpner igjen, har Deichman Grünerløkka funnet et alternativ: De har satset på utendørs bibliotek – et sommerbibliotek.

På Sommerbiblioteket kunne man finne et lite utvalg av bøker og tegneserier for både barn og voksne, og bibliotekbrukerne kunne levere inn utlånte bøker. Sommerbiblioteket satte også brettspill og hagespill frem til utlån, i tillegg til å selge kaffe, vafler og is.

Men dette var ikke det hele. I samarbeid med Bydel Torshov og Bydel Grünerløkka har både Deichman Torshov og Deichman Grünerløkka gitt sommerjobb til ungdommer fra bydelene. Ungdommene på Schous plass hadde hovedansvar for å lage og selge kaffe og vafler.

Deichman Grünerløkka har også hatt marked på lørdager i regi av Kompass & co og dyrkeverksted med Hagecrew.

– Det er jo å samarbeide med flere, så får man til mer. Man trenger ikke å gjøre alt selv, fortalte Berit Pettersheim, som vanligvis jobber på Serieteket ved Deichman Grünerløkka.

Berit Pettersheim og Bente Kleiveland fortalte at Sommerbiblioteket var anledning til å vise frem biblioteket, til tross for at biblioteket holder stengt.

Berit Pettersheim og Bente Kleiveland jobber på Deichman Grünerløkka. De synes ungdommene som har jobbet på Sommerbiblioteket har vært en viktig ressurs.

Blir bedre kjent med lokale folk og ungdommer

– Å snakke med folk og synliggjøre biblioteket har vært en viktig del av vår arbeidshverdag, fortalte Bente Kleiveland, bibliotekar ved Deichman Grünerløkka.

Sommerbiblioteket har også gjort det mulig å møte og snakke med folk som kanskje ikke bruker biblioteket til vanlig da det et er mange som krysser Schous plass hver dag. Bibliotekarene har også fått bedre tid til å snakke med brukerne fordi noen av arbeidsoppgavene som de vanligvis har, kunne ikke gjennomføres ute.

– Vi blir også bedre kjent med ungdommene som bor i Bydelen, la Berit Pettersheim til. Vi får mer innsikt i hva de holder på med, hva de er interessert i med tanke på tilbudene vi skal tilby når vi åpner igjen.

Hverdagen er ganske annerledes på Sommerbiblioteket for bibliotekarene Bente og Berit.

– Det har vært gode og annerledes arbeidsdager, der vi også har fått prøvd oss i kafébransjen med vaffelsteking og bordrydding. Vi har også hatt bedre tid til å snakke med folk, både våre faste brukere og andre som er nysgjerrige på sommerbiblioteket vårt, sa Bente.

Krever ikke mye ressurser

Bente og Berit fortalte at det ikke krever så mye ressurser, og at man kan gjøre det veldig enkelt. Kafédriften på Sommerbiblioteket hadde de i samarbeid med Bydel Grünerløkka. De har alltid hatt lyst å skape mer liv på Schous plass, og på Sommerbibliotek hadde de f.eks. hagespill og tegnesaker til utlån. De har også hatt marked i regi av Kompass & co på lørdager, der unge mellom 13-25 år kunne selge brukte klær og leker og hjemmelaget mat. Deichman Grünerløkka har samarbeidet med Hagecrew som har hatt dyrkeverksted.

– Det trenger ikke å være så vanskelig for å få det til, spesielt ikke når man samarbeider med andre aktører, fortalte Bente.

De har til og med fått på plass en oppblåsbar utescene der de skal ha barnedisko, konsert og teater 8. september!

Verdifullt samarbeid med Bydel Grünerløkka

Ungdommene som fikk sommerjobb på Sommerbiblioteket har vært en ressurs. Ikke bare hadde de hovedansvar for kaféen, de har også laget lister med innkjøpstips og oppdatert Deichman Grünerløkka sin Instagram-konto. En av ungdommene var spesielt glad i bibliotekarsarbeid, og likte veldig godt å låne ut bøker til bibliotekbrukere. Bente og Berit mente at hun hadde vært flink som bibliotekar.

Ungdommene Martine og Zahra mente selv at dette har vært en verdifull erfaring som de kan ta med seg videre.

– Det er kjempegøy å sitte her og levere inn bøker for brukerne! Hver dag er det forskjellige typer mennesker som går forbi. Man ser hvordan folk er, fortalte Martine.

Både Martine og Zahra var enige i at det var bedre for dem å jobbe og tjene penger i sommer enn å sitte hjemme og ikke ha noe å gjøre. Jentene jobbet sammen på Sommerbiblioteket annenhverdag, og så byttet de på med to andre ungdommer.

– Jeg hadde heller ikke noe å gjøre om sommeren, og det er ganske koselig å jobbe her, fortalte Martine.

Martine og Zahra bor på Grünerløkka og fikk sommerjobb på Sommerbiblioteket. Ungdommene fortalte at denne jobberfaringen var verdifull og at de kunne tenke seg å fortsette å jobbe på bibliotek.

Ungdommer og bibliotek

Zahra og Martine har alltid brukt bibliotek. Allerede fra barneskolen var de vant til å komme på biblioteket for å låne bøker og se på film.

– Det var en del av barndommen min, sa Martine.

Zahra er spesielt glad i manga-bøker, som hun låner mye av. Begge jentene mente at biblioteket er ganske populært blant vennene deres. Selv om Zahra og Martine var vant til å bruke biblioteket fra før av, hadde de aldri tenkt på det som et mulig jobbsted.

– Det var jo veldig bra at vi fikk jobb her, fortalte Martine.

– Og så spurte bibliotekarene meg om jeg kunne skrive ned forskjellige manga-bøker som de kan kjøpe inn. Nå skal de få inn de nyeste manga- bøkene!

Zahra fortalte også at ungdommer ikke alltid låner bøker på biblioteket. Å kunne låne spill er et tilbud som settes pris på. Ungdommer er også gjerne på biblioteket for å bruke datamaskin eller henge rundt når de ikke har noe å gjøre.

Martine kunne tenke seg å bli bibliotekar. Zahra skulle gjerne hatt det som deltidsjobb allerede nå for å jobbe på Serieteket fordi hun liker å hjelpe folk. Denne sommerjobben ville de anbefale til andre ungdommer.

– Hvis de er glad i å lese bøker da. Det er ikke så mange som er glad i det, sa Zahra.

– Men biblioteket handler ikke bare om bøker, la Martine til. Det handler også om hvordan vi kan få nye venner og ha det gøy der.

Sommerbiblioteket har fått mye positiv oppmerksomhet, og dette er noe Deichman Grünerløkka vil prøve å gjenta til neste år.