Nasjonal bibliotekdag 2018: Hva skjedde?

I år feiret vi Nasjonal bibliotekdag for fjerde gang. Dagen gir anledning til å løfte fram alle typer bibliotek over hele landet og nå ut til brukere og media.

Nasjonal bibliotekdag er et årlig initiativ fra Norsk Bibliotekforening. 1. september falt i år på en lørdag, men NBF har oppfordret bibliotekene til å finne en alternativdato, hvis det passet bedre. Små og store bibliotek markerte dagen og i år var markeringen større en noen gang!

Vi har oppsummert noen høydepunkter fra dagen.

Bibliotek, borgerskap og demokrati

Leder Mariann Schjeide besøkte Deichman Holmlia. «Vi lever i ei tid som fokuserer på oss som forbrukarar, men biblioteket vil framheve deg som borgar. Biblioteka i Noreg har vore ei samanhengande rekke med suksesshistorier. Biblioteka er ein av velferdsstatens mest vellykka institusjonar. Det skal vi bruke denne dagen til å vise og skryte av», sa lederen for Norsk Bibliotekforening.

«Bibliotekene kan være en drivkraft i det lokale arbeidet med å skape en bærekraftig utvikling. De skaper muligheter når det gjelder økonomi, likestilling, utdanning, helse og utvikling av lokalsamfunn», skrev leder i NBF Buskerud Camilla Sørbye, i Drammens tidende. Bibliotekene tilbyr mye mer enn bare bøker. Bibliotekene bidrar også til livslang læring og forblir relevant i takt med samfunnsendringer ved å tilby datakurs for voksne, språkkafé, lesesalsplasser, bare for å nevne noe.

Bærekraftig utvikling var også noe hovedstyremedlem Heidi Hovemoen la vekt på i Dagsavisen. Der understreket hun den jobben Norsk Bibliotekforening har gjort med å kartlegge hvordan bibliotekene støtter opp under FNs bærekraftsmål: «FNs arbeid med å gjøre verden mer bærekraftig innen 2030 er i full gang, og bibliotekene er en viktig aktør for å nå disse målene». Hun tok også frem blant annet bibliotekenes innsats i å sikre en «inkluderende, rettferdig og god utdanning for alle».

Tone Moseid, biblioteksjef ved Tønsberg og Færder bibliotek, la vekt på bibliotekets oppgave med å bygge demokrati og ytringsfrihet i Tønsberg blad. «Alt du ikke lenger kan kjøpe, finner du på biblioteket, det har ikke gått tapt, og det er ikke sensurert bort. Det at det er gratis å bruke biblioteket sikrer at alle får lik tilgang, og bygger ned skillelinjer i samfunnet».

Nasjonal bibliotekdag er for alle typer bibliotek

Det er ikke bare folkebibliotek som markerte dagen. Se filmen NTNU Universitetsbiblioteket lagde (video: Maria Sindre):

Happy National Library Day

VI ❤️ BIBLIOTEK 1. september er nasjonal bibliotekdag! Mange av våre bibliotek tjuvstarter feiringa allerede i dag, så stikk gjerne innom 🎈🎉WE ❤️ THE LIBRARYTomorrow is National Library Day, several of the NTNU University Libraries start celebrating already today ☕🍭📷 NTNU🎶 Conjuto Grande by Biz Baz Studio

Posted by NTNU Universitetsbiblioteket on Thursday, August 30, 2018

På biblioteket ved Aldring og helse svarte forsker Per Kristian Haugen på spørsmål om temaet. Biblioteket benyttet dagen til å også være tilgjengelig på Facebook.

Mariann Cesilie Løkse, seksjonssjef ved Universitetsbiblioteket på UiT, skriver i et leserbrev at det er på tide å avlive en myte, «myten om biblioteket som støvete boksamling». Bibliotek gir ikke bare tilgang til informasjon. De gir gratis tilgang til kvalitetssikrede informasjon, gjennom fagtidsskrift, databaser og forskning. Bibliotekene tilbyr også veiledning, litteratursøk og kjemper mot falske nyheter. «Vi skal være arenaer for samtale, refleksjon og dannelse, og vi skal være åpne og levende. […] Vi tilbyr digitale verktøy og veiledning til dem som trenger det, i et samfunn der det teknologisk klasseskille er vanskelig å få øye på», skriver også Løkse.

Hva gjorde bibliotekene?

Vestfoldbibliotekene har spurt tre fylkespolitikere om å fortelle hva biblioteket har betydd for dem. Se hva de svarer i den filmen. Horten bibliotek, som er en del av Vestfoldbibliotekene, lagde en film der de spurte ordføreren sin om hva han tenker om biblioteket som møteplass i samfunnet. Horten bibliotek feiret også dagen med boktipsvegg, visning av bibliotekfilm med Twist, tegnekonkurranse i barneavdelingen og purreamnesti. Les mer om hva som skjedde i Vestfold på NBF Vestfold sin nettside.

Eigersund folkebibliotek. Alexandra Gjedrem delte ut roser til fornøyde lånere. Foto: Anne-Kristin Nilsen

På Eigersund folkebibliotek i Rogaland ble lånerne positivt overrasket da de fikk kaffe, sjokolade og en rose på Nasjonal bibliotekdag. Eigersund folkebibliotek hadde også gebyramnesti: Ved innlevering av bøkene, ble gammel gjeld slettet.

Litteraturhus Lillehammer hadde sesongåpning på Nasjonal bibliotekdag for å bidra til å synliggjøre den nære og gode forbindelsen mellom litteraturhuset og biblioteket.

I Trøndelag ble også Nasjonal bibliotekdag markert. Leder i NBF Trøndelag, Hallfrid Skimmeli, oppfordret alle til å besøke biblioteket sitt i Trønder-avisa. På Verdal bibliotek sto blant annet ordførerens time og vernissage på programmet. Alle som lånte noe på Nasjonal bibliotekdag, var med i trekningen av en bokpremie. Se hvordan stemningen var på Nasjonal bibliotekdag på Verdal bibliotekI denne filmen kan du også se tilbakemeldingene de fikk i anledning dagen.

Innbyggernes meninger om biblioteket. Foto: Verdal bibliotek

Hamarøy bibliotek i Nordland hadde et innlegg på trykk i Lokalavisa NordSalten. For å markere Nasjonal bibliotekdag lagde Hamarøy bibliotek bibliotekbuttons «Jeg elsker bibliotek» med lulesamisk oversettelse. Her er et bilde av Päivi Alanen og Mari Hopland fra Hamarøy bibliotek:

Nysgjerrig på enda mer?

Se hva som ble lagt ut på Facebook, Instagram og Twitter.

Til alle som vi ikke fikk nevnt i dette innlegget (og dere er mange): Dere gjorde en fantastisk innsats! Norsk Bibliotekforening er stolt av alle som bidro til Nasjonal bibliotekdag 2018!