Hva skjedde på Arendalsuka 2018?

13.-17. august deltok Norsk Bibliotekforening på Arendalsuka – Norges største politisk møteplass. Representanter fra både Norsk Fagbibliotekforening, NBFs sekretariat, Hovedstyre, spesialgruppa NBF skole, Arendal bibliotek og lokallaget NBF Agder sto på stand hele uka.

Vi delte ut brosjyrer, bokmerker og siste utgaven av Bok og Bibliotek der NBF har sine egne medlemssider. Det ble også delt ut twist, mye twist, vi hadde bibliotekquiz for barn og voksne og tok bilder av folk som kom innom standen med polaroidkamera som i fjor.

Katarina Einarsen Enne (NBF Vestfold) stod på stand for egen arbeidsplass Aldring og helse, her sammen med Arthur Olsen og Leon Bang-Hetlevik (NBF Agder) som stod på stand for NBF. Foto: Petter Hveem

I år hadde vi også lagd fine plakater med budskapet «Biblioteket er for alle» på ulike språk. Hafuboti er kunstneren som står bak selve bildene, og disse finnes i mange farger og språk. Hafuboti er kunsternavnet til Rebecca McCorkindale, som er en amerikansk bibliotekar. Hun ønsker at bildene hennes blir brukt.

Arne-Harald Steilbu (NBF Skole) og Kristina Solsvik (NBF Agder) under Arendalsuka 2018

Plakatene våre gjorde en strålende jobb ved å få bibliotekene til å fremstå som inkluderende, frem til regnet tok knekken på dem. Det var flere som stoppet opp og pekte på teksten på sitt eget språk og smilte. Vi fikk hilsen på arabisk og en spansk mor leste «Las bibliotecas son para todos» høyt til barna sine.

Her har vi hentet inn noen stemningsrapporter fra de som sto på stand:

Jeg hadde flere fine samtaler med folk som kom innom og vil snakke om hva bibliotek hadde betydd for dem som barn, spesielt. Og jeg hadde en lang samtale med en syrisk flyktning om hans erfaringer med biblioteket som inkluderende, og språkmestring og sånne ting.

Jimi Thaule, NFF

Det var kjekt å stå på stand, mange som elska biblioteket sitt, både i Arendal og andre stader. Vi delte også ut haustprogrammet til Arendal bibliotek, og informasjon om dei to aktivitetane som NBF stod for, og det vart godt motteke. Det var kjekt å treffe dei andre NBF-kollegene.

Ane Landøy, Hovedstyret

Arendalsuka er en uke med yrende folkeliv, men også mulighet for å være en del av spennende møter både på stand, foredrag og debatter. På stand for bibliotekforeningen får man mulighet for å treffe mange små og store som setter stor pris på bibliotekene.

Marit Fidje, NBF Agder

Marit Fidje (NBF Agder), Cecilia Elsen (NBFs sekretariat) og Kristina Solsvik (NBF Agder) elsker bibliotek.

NBF hadde også to arrangement på Arendal bibliotek. Torsdag var det «Shared reading» som var tema for arrangementet Litteratur er sunt!. Førsteamanuensis Thor Magnus Tangerås har skrevet en doktoravhandling om hvordan lesing av skjønnlitteratur kan forandre menneskers liv. Han fortalte om bakgrunnen og sentrale forskere innen «shared reading», og om den studien han gjorde i forbindelse med doktoravhandlingen. Til slutt var det en samtale mellom Thor Magnus, Goro Aarseth og NBFs leder Mariann Schjeide. Bibliotekar Goro Aarseth fra Deichman Hovedbiblioteket fortalte om lesesirkel-gruppene som hun leder.

Førsteamanuensis Thor Magnus Tangerås, bibliotekar Goro Aarseth og NBFs leder Mariann Schjeide samtaler om Shared Reading på Arendal bibliotek.

Fredag var det digitaliseringen av samfunnet, medie- og digital kompetanse som sto på programmet. I samarbeid med Seniornett, Medietilsynet og NRK diskuterte vi blant annet hvordan det digitale klasseskillet er en utfordring for demokratiet på arrangementet Surfer du på den digitale bølgen, eller sitter du fast i bakevja?

Begge arrangementene hadde veldig bra oppmøte.

Tusen takk til alle som bidro og til våre samarbeidspartnere!