Snart er det Nasjonal bibliotekdag 2018!

For fjerde år på rad skal Nasjonal bibliotekdag feires 1. september. Nasjonal bibliotekdag faller i år på en lørdag, men som alltid står bibliotekarene og bibliotekene klare for en liten endring! Den store dagen kan godt arrangeres enten fredag 31. august eller mandag 3. september, hvis det passer bedre.

I år har NBF oppfordret alle bibliotek til å invitere en politiker eller rektor inn i sitt bibliotek i anledning dagen. For å gjøre det litt lettere for deg har vi laget et utkast til brev til bibliotekeiere. Brevet er ment som et utgangspunkt. Du kan stryke og endre der du ønsker for å best mulig tilpasse brevet til biblioteket ditt.

Utkast til brev – Bibliotekeier

Vi [navn på bibliotek] ønsker å invitere deg/dere til biblioteket på Nasjonal bibliotekdag som finner sted den 1. september 2018. Nasjonal bibliotekdag faller i år på en lørdag, og biblioteket kan gjerne arrangere Nasjonal bibliotekdag enten fredag 31. august eller mandag 3. september, hvis det passer bedre.

Nasjonal bibliotekdag markeres over hele landet, i alle typer bibliotek. Denne dagen ønsker vi å vise fram biblioteket vårt og hvilke tjenester vi tilbyr for alle aldersgrupper/skoleelever. Under årets markering ønsker vi spesielt å invitere dere som er bibliotekeiere. Bibliotekets brukere er deres velgere. Under Nasjonal bibliotekdag får du/dere en fin anledning til å møte bibliotekets brukere og ansatte.

For mange er bibliotekene et lokalt litteraturhus og et sted hvor man møter folk på tvers av generasjoner og andre skillelinjer. Slik er det også i vårt bibliotek. Kjerneoppgaven vår er å fremme folkeopplysning i bred forstand, og vi mener selv at vi er kommunens viktigste kunnskap – og kulturinstitusjon. Ut over å låne ut ulike typer litteratur kan vi også tilby digitale tjenester og veiledning. Biblioteket vårt er også en kulturarena. De senere årene har vi hatt flere arrangementer i biblioteket og i det daglige legger vi stor vekt på å formidle innholdet i samlingen vår. /

Skolebibliotek er en uformell læringsarena for elevene og en støtte for lærerne. På skolebibliotek kan elevene møtes for å lære sammen og av hverandre. Slik er det også i vårt bibliotek. Kjerneoppgaven vår er å fremme elevenes lesekompetanse- og utvikling, og gi dem tilgang til den informasjonen de trenger for å lykkes på skolen. Ut over å låne ut ulike typer litteratur kan vi også tilby digitale tjenester og veiledning.

Biblioteket er for alle, og i takt med tiden har vi endret oss fra å være «barndommens bibliotek» til å bli moderne bibliotek som legger vekt på å fremme lesekultur og leseferdigheter, stimulere til livslang læring og kompetanseutvikling og være en møteplass og bidra til et felleskap basert på likeverdighet og kulturelt mangfold.

Alt dette har vi altså lyst til å vise fram for eierne våre og vi håper at du/dere har anledning til å delta og feire dagen sammen med oss!

Praktisk informasjon [ fylles ut av biblioteket]

Kontaktperson, påmelding []
Opplysninger om evt. arrangementer som skjer i løpet av dagen []
Bibliotekets adresse []

[]
Biblioteksjef

Hva kan du ellers gjøre på Nasjonal bibliotekdag?

Hvert enkelt bibliotek står fritt til å finne ut hvordan det kan løfte dagen – gjerne med medieoppslag, besøk fra eiere (politikere og rektor), og skape positiv stemning blant brukerne. Hvorfor ikke skrive en pressemelding? Du kan gjerne ta utgangspunkt i dette forslaget.

Nasjonal bibliotekdag er en god anledning til å trekke frem aktuelle bibliotekpolitiske saker og nå ut i media. Nasjonal bibliotekdag har ikke et tema, og bibliotekene velger fritt hvordan de ønsker å markere dagen.

Forslag, idéer og tips til aktiviteter

• Høytlesning på biblioteket med lokale forfattere/historikere
  • Flytt biblioteket dit folk er og lag utebibliotek
  • Forfatterbesøk
  • Høytlesning, lunsjnovelle
  • Eventyrstund (med ordføreren på besøk?)
  • Rim og regler for barn. Inviter barnehage/barnepark.
  • Debatter om bibliotek: Etikk, Byutvikling, Lokalavisa
  • Arranger foredrag
  • Gebyramnesti
  • Utstilling av bøker som handler om bibliotek og bøker
  • Klem en bibliotekar
  • Bookface på biblioteket
  • Rekruttere frivillige til språkkafe
  • Omvisning på biblioteket og informasjon om hva biblioteket kan tilby
  • Litterært kaffeslabberas
  • Servering av ulik slag: kake, kaffe, twist, vafler, bokstavkjeks
  • Alle som er innom biblioteket er med i en trekning om en bokgave.
  • Tegnekonkurranse: Tema: Det jeg elsker med biblioteket. Premie som for eksempel kinobilletter, bokgave, billetter til lokal svømmehall…)
  • Salg av bøker, kjøp tre og betal 0,-
  • Pop-up bibliotek på kjøpesenter, busstasjonen, i parken, på parkeringsplassen. Ta med noen bøker og informer om hva som skjer på biblioteket
  • Stand på torget
  • Ta med bøker på tur og reklamer for biblioteket
  • Dele ut løpesedler til folk på vei til jobb (buss- og togstasjon, på kjøpesenter, på biler og i togseter)
  • Lansering av høstens program på biblioteket
  • Finn skjulte skatter i magasinet til utstilling og utlån
  • Brukere kan formidle sine yndlingsbøker
  • En kjendis i bibliotekskranken
  • Skriveverksted
  • Invitere skuespillere til å spille en tekst
  • Drop-in samtale om et forfatterskap/bok/sjanger (med te og kaker)
  • Korsang på biblioteket
  • Be brukere være bokanmeldere. Jeg leste en god bok og jeg anbefaler den til andre.
  • Bibliotekaren anbefaler: bokprat om utvalgte bøker
  • Spørreundersøkelser blant en bestemt aldersgruppe
  • Biblioteket anbefaler: Få plass i lokalavisen med anbefalinger av bøker, tidsskrifter og filmer.
  • Filosofisk hjørne, utstilling av litteratur, samtaler om filosofi, samtaler med filosof
  • Blind date med en bok: Utfordre lånere til å låne en ukjent (innpakket) bok og oppleve noe nytt.
  • Tilbakemelding fra brukere. Gule lapper på en tavle. «Jeg leser fordi… ?»
  • Fotokonkurranse, med polaroidkamera eller på Instagram, med tema: Sommer med bok, På biblioteket, Selfie på biblioteket…
  • Foredrag av ulike slag: lokalhistorie, slektsgranskning…
  • Natursti: Bli kjent med biblioteket ditt! Lag en «natursti» mellom bokhyllene
  • Utlån av mennesker på Nasjonal bibliotekdag
  • Spill på biblioteket
  • Bestill en Nasjonal Bibliotedag-kake fra ditt lokal bakeri
  • Quiz eller bingo
  • Inviter en lokal arbeidsplass til å besøke biblioteket i lunsjen, omvisning og fortelle hva biblioteket gjør. Vise til faglitteratur som er relevant for arbeidsplassen
  • Invitere Norsk Jeger- og Fiskerforbund/ kajakklubben/kunstforeningen/pensjonistlaget til biblioteket og formidle bøker som kan være aktuelle for denne interessegruppa.
  • Utstilling: Rariterer på biblioteket
  • Finn skjulte skatter i magasinet til utstilling og utlån
  •  Kurs:
    • Slik fungerer Oria
    • Lær hvordan bruke e-bøker
    • Skrivetips fra forfatter
    • Kurs i kildekritikk for elever/studenter
    • Lynkurs i data og sosiale medier

Pynt gjerne biblioteket ditt for å markere dagen!

For å markere Nasjonal bibliotekdag kan du fritt bruke vår grafiske materiell. Alle som markerer Nasjonal bibliotekdag kan fritt benytte logoer, farger og bilder til hva de vil.

Nå ut til folk flest: Få oppmerksomhet på sosiale medier

Promoter Nasjonal bibliotekdag på sosiale medier i forkant, og del bilder eller legg ut noen fine klipp på selve dagen! Bruk emneknagg #nasjonalbibliotekdag eller del bilder på vår Facebook-side eller send bilder til oss på e-post. Du kan også tagge oss på Instagram @norskbibforening, Twitter @forbibliotek og Facebook @norskbibliotekforening. Husk å spørre de du fotograferer om det er ok å dele bildet på nett.

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More

Trenger du enda flere inspirasjonskilder?

Les hva som skjedde på Nasjonal bibliotekdag i 2017 og i 2016

Husk at du alltid kan ta kontakt med oss om det er noe du lurer på eller om du vil ha hjelp med gjennomføring!