Et drømmenes bibliotek: Biblo Tøyen har åpnet

Torsdag 31.3.2016 åpnet et nytt bibliotek på Tøyen – kun for barn og unge mellom 10 og 15 år. Bortsett fra i helt spesielle tilfeller, som åpningsseremonien torsdag, har voksne ingen adgang.

Byregjeringsleder Raymond Johansen sto for den offisielle åpningen av Biblo Tøyen, Deichmanske bibliotek.

Biblo Tøyen
Biblo Tøyen skal være et tredje sted, mellom hjem og skole. Her skal det være fint å være. Fotograf: Marco Heyda.

Drømmefabrikk

Gondol
Gondoler som henger i taket fungerer som små grupperom. Foto: Norsk Bibliotekforening.

I lokalet på Tøyen torg står Volvo-lastebilen Bamse, gondolbanevogner kan brukes som møterom, det er lekserom, legovegg, databord for programmering og to verksteder laget av gamle Piaggio varebiler. Det er også en flott scene, digitale og analoge verktøy og selvfølgelig bøker, filmer og tegneserier.

Heidi Hovemoen fra hovedstyret i Norsk Bibliotekforening var til stede ved åpningen av Biblo Tøyen.

– Dette har virkelig blitt et drømmenes bibliotek, en drømmefabrikk for målgruppa! Her virker det som om absolutt alle ønsker har blitt til virkelighet, ut fra interiøret og innholdet å dømme, sier Hovemoen.

Hovemoen synes det er morsomt og inspirerende å se hvordan eiendomsselskapet, interiørarkitekt, håndverkere, Deichmanske og målgruppen sammen har jobbet frem dette konseptet.

Heidi Hovemoen fra Norsk Bibliotekforening
Heidi Hovemoen fra Norsk Bibliotekforening på åpningen av Biblo Tøyen 31.3.2016. Foto: Norsk Bibliotekforening.

– Min erfaring som fylkesbiblioteksjef i Akershus er at dette samspillet mellom ulike aktører i utviklingen av nye bibliotekrom mange ganger kan by på utfordringer, hvor biblioteket selv ikke alltid er de som i siste instans blir hørt. Nettopp derfor syns jeg dette prosjektet allerede nå har satt en standard på hva man kan få til – til det beste for brukerne!

Høvdingen og de unge

Biblo Tøyens leder, eller høvdingen som han ble kalt i går, Reinert Mithassel, takket alle de som har jobbet på spreng for å få alt klart til åpningen.

Mithassel er tydelig svært stolt av prosjektet. Biblo Tøyen er skapt i dialog med Tøyens barn og unge, forteller han.

–  Vi spurte: «Hvordan ville dere ha det i drømmene deres?» De unge har vært en betydelig ressurs for oss!

Reinert Mithassel takker alle som har bidratt til å skape Biblo Tøyen.
Leder for Biblo Tøyen Reinert Mithassel takker arkitekter, designere, håndverkere og alle som har bidratt til å skape Biblo Tøyen. Klikk på bildet for større versjon. Foto: Norsk Bibliotekforening.

Etter at de voksne hadde fått være med på en del av åpningen måtte de pent forlate lokalene, som seg hør og bør. Det er de unge som er i fokus på Biblo Tøyen.

Et eget sted

Biblioteksjef ved Deichman Kristin Danielsen sa i sin velkomsttale at man trenger å ha litt ekstra fokus på aldersgruppen 10-15-åringer. Når barna begynner i 5. klasse og ikke lenger går på Aktivitetskolen får de mer fritid og trenger et gratis og trygt sted å være der de får gode impulser og inspirasjon til å lese og lære.

– Deichmanske ønsker å bidra til å styrke leseferdigheten blant unge. Kunnskapsbyggende aktiviteter er en god metode, i tillegg til å lage et bibliotek som virkelig viser at vi byr på vårt beste for de unge, sier biblioteksjef Danielsen.

Heidi Hovemoen er spent på hvordan utviklingen av innholdet i biblioteket skal skje fremover.

– Jeg er glad for å høre, men ikke overrasket, over at ungdommen også i fortsettelsen er viktige premissleverandører for hva som skal skje i biblioteket – og at synet på hva et bibliotek ER, også vil utfordres på Biblo Tøyen. Når det er sagt, håper jeg også at Biblo på Tøyen vil bidra til å øke både lesekompetansen og leseentusiasmen hos målgruppa. Forutsetningene for å lykkes med det er i alle fall tilstede!

Lørdag 2. april er det familiedag på Biblo Tøyen, og voksne får dermed sjansen til å sniktitte på de utrolige lokalene som ellers kun vil være forbeholdt de unge i målgruppen.

bokhyller
De unge har fått være med på å lage sine egne kategorier på Biblo Tøyen. Korte bøker, for eksempel. Foto: Norsk Bibliotekforening.

Følg med videre

Følg Biblo Tøyen på Facebook og på Instagram.

Flere bilder fra Biblo Tøyen på Deichmanske biblioteks Facebookside.

Slik ser Biblo Tøyen ut (video)

5 kommentarer om “Et drømmenes bibliotek: Biblo Tøyen har åpnet

1. Ser NBF ingen (mulige) problemer med denne filialen? Kan f.eks. nevne fordeling av Deichmans fremtidige budsjetter, hvor mye skal gå til denne ‘fritidsklubben’ på Tøyen i forhold til andre filialer – og hovedbiblioteket som dere kjempet så hardt for i høst?
    For meg er det også et tankekors at man, i en innvandrertett bydel, har gitt den et navn som ser ut til å være avledet av feilordet «biblotek». Men pytt pytt, om noen år er det vel NBF som må endre navn, kanskje …

2. Det er heilt klart utfordringar rundt å drive bibliotek på akkurat denne måten. Som det er med alle andre nyopningar av filialar og avdelingar også. Ein kan aldri sjå heilt klart kva som blir ein suksess og kva som ikkje vil fungere. Men om nokon skal kunne prøve ut eit sånt konsept, så må det vere Deichman med sin størrelse, sin fagkompetanse og det store antalet filialar. Så får vi sjå kva som blir resultatet, og kanskje må ein gjere justeringar undervegs. Men ved å prøve ut nye måtar for bibliotekdrift blir det også rom for utvikling og nytenking. Det treng denne bransjen.

Det er stengt for kommentarer.