Nasjonal bibliotekdag: Mulige aktiviteter

Kanskje du har lyst på noen ideer til aktiviteter som kan gjennomføres i forbindelse med Nasjonal bibliotekdag? Praktikantene hos Norsk Bibliotekforening har noen forslag til deg.

Fortell oss gjerne om arrangementer du holder i forbindelse med dagen, del dine gode ideer med andre!

Politikerbesøk

Inviter kommunestyret og andre lokalpolitikere til omvisning og informasjon i folkebiblioteket. Her finner du forslag til invitasjon. Du kan bestille brosjyrer om bibliotek rettet mot politikere fra Norsk Bibliotekforening. Spør oss gjerne hvis du trenger argumenter for ditt bibliotek.

Husk å vise frem tilbudet – ikke bare fortelle om det! Få gjerne bibliotekbrukere til å fortelle om hva biblioteket betyr for dem.

Eierbesøk

Skolebibliotek og fagbibliotek kan også invitere politikere til sine bibliotek, men bør også sende invitasjon til rektor, skolestyre, administrasjon og lignende. Skap oppmerksomhet hos beslutningstakere om nettopp ditt bibliotek! Benytt sjansen til å snakke om hva dere har, hva dere kan tilby, hva dere ønsker å gjøre og hvordan.

Debatt

Nasjonal bibliotekdag er en ypperlig dag å arrangere en debatt på. Noen steder blir det arrangert politikerdebatter i forbindelse med kommunereform og bibliotekbudsjetter. Kanskje dere kan ha debatt om skolebiblioteket som læringsarena eller hvordan studentene kan bruke biblioteket i større grad? Trenger vi bokbussen – og hvordan kan vi satse på den fremover?

Konkurranser og quiz

Vi har laget forslag til quizer som du kan holde.

«Gjett hvor mange bøker vi har i samlingen vår!». Foreslått premie: En pose twist.

Kan den lokale sjakkforeningen, den lokale D&D gruppa eller lignende tenke seg å arrangere en konkurranse i biblioteket denne dagen?

Natursti

Bli kjent med biblioteket ditt! Lag en «natursti» gjennom hyllene.

Annet

Galleriutstillinger: Hent inn skolearbeid som kan vises frem eller arrangere tegnekonkurranser for barn. Dette kan gjerne ha åpning på Nasjonal bibliotekdag.

Konsert eller fremføringer: Undersøk om musikkstudentene eller lokal ungdom ønsker å opptre – og gi en scene på Nasjonal bibliotekdag!