Biblioteket skaper kvalitet i høyere utdanning

Da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen la frem stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning, var ikke bibliotek nevnt med et ord. Det er uholdbart. Hva gjør Norsk Bibliotekforening med det? Innspill i forkant Nestleder i Norsk Bibliotekforening, Lars Egeland, var den eneste som leverte et rent bibliotekinnspill til denne stortingsmeldingen. I innspillet slår han fast at … Fortsett å lese Biblioteket skaper kvalitet i høyere utdanning

Referat fra AU-møter 2015 og 2016

Her finner du referat fra møter i Norsk Bibliotekforenings arbeidsutvalg 2015 og 2016: 2016 Referat fra møte 26.1.2016 Referat fra møte 26.2.2016 Referat fra møte 18.5.2016 2015 Referat fra møte 23.11.2015 Referat fra møte 19.10.2015 Referat fra møte 7.10.2015 Referat fra møte 18.9.2015 Referat fra møte 12.8.2015 Referat fra møte 19.5.2015 Referat fra møte 18.5.2015 … Fortsett å lese Referat fra AU-møter 2015 og 2016

Styrk lovverket for skolebibliotekene, Torbjørn Røe Isaksen!

Norsk Bibliotekforening har sammen med 10 organisasjoner sendt brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen med anmodning om å styrke skolebibliotekene. Dette skriver Norsk Bibliotekforening, Foreningen !les, Leser søker bok, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Norsk Forfattersentrum, Fagforbundet, Norsk Barnebokinstitutt, Bibliotekarforbundet, Kulturforbundet, Skolenes landsforbund og Utdanningsforbundet: Mange kommuner er flinke til å satse på skolebibliotekene sine, men … Fortsett å lese Styrk lovverket for skolebibliotekene, Torbjørn Røe Isaksen!

Realfagsbiblioteket (UiO) er Årets bibliotek 2016

Realfagsbiblioteket har klart å skape et varmt og inkluderende fagbibliotek, en sosial møteplass som samtidig oser av faglig tyngde, sier leder av Norsk Bibliotekforening Mariann Schjeide. Realfagsbiblioteket på Blindern tar formidling av naturvitenskapelige fag på alvor, og har blitt et samlingssted for både faglige og sosiale aktiviteter. Gjennom aktivt samarbeid med fagmiljøene på Universitetet i … Fortsett å lese Realfagsbiblioteket (UiO) er Årets bibliotek 2016

Vi bygger ikkje eit nytt bibliotek for å oppbevare bøker

Gunnar Stavrum spør i Nettavisen 22. desember om vi treng eit nytt stort hus for å ta vare på papirbøker når alle bøker kan lesast elektronisk på mobilen. Vi bygger ikkje eit nytt bibliotek for å oppbevare bøker, Gunnar Stavrum. Sjølv om den opprinnelege etymologiske tydinga av ordet var boklager, er eit bibliotek mykje meir … Fortsett å lese Vi bygger ikkje eit nytt bibliotek for å oppbevare bøker