Årets bibliotek 2017? Kom med forslag!

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Alle typer bibliotek kan bli kåret til Årets bibliotek. Alle som bruker bibliotek kan foreslå kandidater til prisen. Se statuttene for prisen her. Du kan nominere kandidater ved å sende en epost til kontakt@norskbibliotekforening.no eller bruke skjemaet nederst på siden. Merk: Vi har ingen … Fortsett å lese Årets bibliotek 2017? Kom med forslag!

Hvorfor er lesing viktig?

Leserinnlegg i Dagsavisen og på Nye Meninger 5. september 2017. ANN BERIT HULTHIN Generalsekretær i Norsk Bibliotekforening VIBEKE RØGLER Nestleder i Foreningen !les EVA REKVE Rådgiver i Leser søker bok MARI MOEN HOLSVE Nestleder i Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere Leder av Forfatterforeningen Heidi Marie Kriznik forteller i Nye Meninger hvordan skjønnlitteratur gjør oss i stand … Fortsett å lese Hvorfor er lesing viktig?

Klem en bibliotekar i dag

Pressemelding til Nasjonal bibliotekdag 1. september 2017 Nasjonal bibliotekdag markeres i dag over hele landet. Enten biblioteket går på hjul, er digitalt, er en liten filial eller et universitetsbibliotek er det en garantist for ytringsfrihet og demokrati. Norsk Bibliotekforening har tatt initiativ til markeringen. Flere bibliotek gir purreamnesti på Nasjonal bibliotekdag. Nasjonalbiblioteket åpner sin nye … Fortsett å lese Klem en bibliotekar i dag

Felles nordisk bibliotekuttale til IFLA Global Vision

I januar møttes dei nordiske bibliotekforeningane i Stockholm til sitt årlege møte. Under diskusjonane var vi samde om at vi skulle skrive ein felles uttale om ytringsfridom og biblioteka sin rolle som garantist for ytringsfridom i vid forstand frå Sverige, Danmark, Finland, Island og Noreg. #iflaglobalvision er eit initiativ der bibliotekfolk frå heile verda samlast … Fortsett å lese Felles nordisk bibliotekuttale til IFLA Global Vision

Bibliotekenes egen prinsesse: Intervju med H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit

Dette intervjuet sto på trykk på våre medlemssider i Bok og Bibliotek 3/2017. Liker du det du leser? Bli medlem i Norsk Bibliotekforening, så støtter du biblioteksaken og får Bok og Bibliotek i postkassen! Det er ikke ofte Norsk Bibliotekforening kommer i Se og Hør. Ja, kanskje var første gang i høst, da Kronprinsessen besøkte … Fortsett å lese Bibliotekenes egen prinsesse: Intervju med H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit

Søk stipend!

Alle personlige medlemmer i Norsk Bibliotekforening kan søke stipend for å utvikle seg faglig – gjerne i tråd med vårt prinsipprogram og handlingsplan 2016-2018. Relevante formål kan være kurs, konferanse, workshop eller studiereise, men vi vurderer også andre formål. Søknaden skal redegjøre for det faglige innholdet i aktiviteten det søkes om stipend til. Det bør … Fortsett å lese Søk stipend!

Foreslå kandidatar til Pådriverprisen

Norsk Bibliotekforening delte ut Pådriverprisen for første gang i 2013 – til Anna Lena Westrum. I 2016 ble Anniken Bjørnes kåret til Pådriver. No leiter vi etter kandidatar til Pådriverprisen 2018. Pådriverprisen delast ut til ein person som er innovativ kreativ ein pådrivar i bibliotekfeltet Pådriverprisen er modellert etter Movers & Shakers, som delast ut … Fortsett å lese Foreslå kandidatar til Pådriverprisen

Aksjon skolebibliotek: KUF-komiteen vil jobbe mer med bibliotek

Aksjon skolebibliotek (Norsk Bibliotekforening, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Foreningen !les og Leser søker bok) deltok på høringen i Kirke- utdannings- og forskningskomiteen om Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen hvor vi snakket om skolebibliotek. Det gjorde også Bibliotekarforbundet. Og dette ser ut til å ha funket! Her er komiteens innstilling om skolebibliotek: Komiteen … Fortsett å lese Aksjon skolebibliotek: KUF-komiteen vil jobbe mer med bibliotek