Berekraft i norske folkebibliotek

«Biblioteket er i seg selv et gjenbrukstiltak gjennom sin praksis» skriv Asker folkebibliotek om å bidra til FNs berekraftmål nr. 12 om ansvarleg forbruk og produksjon. Kartet viser korleis norske folkebibliotek bidreg til å oppfylle FN sine mål for berekraftig utvikling. Bruk nokre minutt på å bla deg rundt i det! Zoom inn og klikk … Fortsett å lese Berekraft i norske folkebibliotek

Skolebibliotek for framtiden!

Gode rammebetingelser og en aktiv integrering i skolens pedagogiske opplegg, er avgjørende for å skape et godt skolebibliotek.  – Se til Gulskogen!, skriver Camilla Sørbye, leder i NBF Buskerud, i et leserinnlegg i Drammens Tidende. Her forklarer hun hvorfor og hvordan Gulskogen skolebibliotek har lykkes med å skape et moderne og åpent skolebibliotek som motiverer … Fortsett å lese Skolebibliotek for framtiden!

Om sensur – intervju med James LaRue

James LaRue (Director, Office for Intellectual Freedom, American Library Association) var i Oslo i september for å snakke om  sensur og ytringsfrihet i barnelitteraturen. Dette intervjuet stod på trykk i medlemssidene i Bok og Bibliotek 5/2017. Tekst: Amund Pedersen As director for the office for intellectual freedom in the American Library Association you work with … Fortsett å lese Om sensur – intervju med James LaRue

Bibliotekmilliard NÅ

Leserinnlegg på trykk i Dagsavisen 13. oktober 2017 Stortingsvalget er over og snart er det igjen kamp om kronene i statsbudsjettet. Alle politiske partier synes å sette pris på biblioteket. Likevel er folkebibliotekene en salderingspost i kommunene. Regjeringen løser problemet med å stikke hodet i sanden og vise til det kommunale selvstyret. Kjære politiker, biblioteket … Fortsett å lese Bibliotekmilliard NÅ

Pressemelding statsbudsjettet 2018

Dato: 12.10.2017 Stortinget må ta ansvar for bibliotekene – Det er i kommunene det skjer, men det er i kommunene det skjærer seg. Nå er det på tide å styrke den kulturelle grunnmuren sier leder av Norsk Bibliotekforening, Mariann Schjeide. Statistikken for bibliotek er formidabel når det gjelder besøk, arrangement og fornøyde brukere.  – Bibliotekene … Fortsett å lese Pressemelding statsbudsjettet 2018

Hva skjedde på Nasjonal bibliotekdag i 2017?

Med slagord som «Gratis bøker hele dagen» og «Lån tre bøker, få en kjærlighet på pinne» ble Nasjonal bibliotekdag 2017 behørig markert ved landets bibliotek den 1. september i år. De ulike arrangementene reflekterer også mangfoldet i bibliotekene i Norge, fra «mikrobibliotek» til de store universitetsbibliotekene. Nasjonal bibliotekdag er et årlig initiativ fra Norsk Bibliotekforening. … Fortsett å lese Hva skjedde på Nasjonal bibliotekdag i 2017?

Årets bibliotek 2017? Kom med forslag!

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Alle typer bibliotek kan bli kåret til Årets bibliotek. Alle som bruker bibliotek kan foreslå kandidater til prisen. Se statuttene for prisen her. Du kan nominere kandidater ved å sende en epost til kontakt@norskbibliotekforening.no eller bruke skjemaet nederst på siden. Merk: Vi har ingen … Fortsett å lese Årets bibliotek 2017? Kom med forslag!