Høringsuttalelse om nye arbeidsoppgaver for fylkeskommunene

Norsk Bibliotekforenings høring dreier seg i hovedsak om forslaget om å overføre ansvaret for forvaltningen av spillemidler på bibliotekområdet til fylkeskommunene, noe som i dag ligger hos Nasjonalbiblioteket. Foreningen ser verdien både av nasjonale fellestiltak, men også en  styrking av det fylkeskommunale leddet. I tillegg kommenterer foreningen området som angår kompetansepolitikken og integreringsfeltet. Les hele … Fortsett å lese Høringsuttalelse om nye arbeidsoppgaver for fylkeskommunene

Det 77. norske bibliotekmøte: Annonsering av vertskapsby

Det 76. norske bibliotekmøte samlet over 400 mennesker i Sandefjord. Norsk Bibliotekforening har arrangert bibliotekmøtene siden 1908, og ser frem til en en moderne konferanse i en lang tradisjon 18.-20. mars 2020. Notér datoen i kalenderen allerede nå. Programmet lanseres i 2019!

Velkommen til konferanse om barnebibliotek

Kom på konferanse om barnebiblioteket! 5. juni arrangerer Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for barn og unge konferanse om trender og praksis i barnebiblioteket i samarbeid med Bibliotekenes Hus. Synet vårt på barn påvirker hvordan vi utformer bibliotekrommet. Skal vi legge til rette for det aktive og lekende barnet eller først og fremst støtte kunnskapsutvikling og leseglede? Har vi rom for begge … Fortsett å lese Velkommen til konferanse om barnebibliotek

Landsmøteuttalelser 2018

Vi krev ein bibliotekmilliard! I den grad man kan snakke om at det har funnet sted et kulturløft i det lokale kulturlivet i tiden etter 2005, dreier det seg om et «idrettsløft», et «kulturhusløft» eller kanskje et «festivalløft». Kommunenes utgifter til det utvalget kaller den kulturelle grunnmuren, som folkebibliotek, kulturskoler og fritidsklubber har stagnert i … Fortsett å lese Landsmøteuttalelser 2018

Drømmer biblioider om elektriske nasjonalbibliotekarer?

Denne står på trykk på medlemssidene fra Norsk Bibliotekforening i Bok og Bibliotek 2-2018. Bibliotekarene må tenke nytt. Hva gjør vi egentlig den dagen robotene tar over? TEKST: Jimi Thaule, leder av Norsk Fagbibliotekforening. Bibliotekaryrket er, som alltid, i en overgangsfase. En gang mot slutten av det tyvende århundre begynte informasjonsteknologien å endre samfunnet på … Fortsett å lese Drømmer biblioider om elektriske nasjonalbibliotekarer?

Nå må de snakke om skolebibliotek

Dette leserinnlegget sto på trykk i Morgenbladet 23. mars 2018. Tekst: Mari Hopland, leder Norsk Bibliotekforening Skole på vegne av Aksjon skolebibliotek Kulturminister Trine Skei Grande sa i Morgenbladet 9. mars at hun er redd for at kunnskapsministeren blir sint om hun uttaler seg om skolebibliotek. La oss håpe hun tar feil, og at Jan … Fortsett å lese Nå må de snakke om skolebibliotek

Protokoll fra landsmøte 14. mars 2018

Landsmøtet ble åpnet av Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide. 1. Konstituering av landsmøtet a) Hovedstyret har følgende forslag til landsmøteverv: Møteledere: Vidar Lund og Monica Deildok. Vedtak: Enstemmig valgt. Referenter: Jan-Egil Holter-Wilhelmsen, Kari Nesdal, Britt Ellingsdalen og Glenn Karlsen Bjerkenes. Vedtak: Enstemmig valgt. Protokollundertegnere: Anne Berit Brandvold og Frida Røsand. Vedtak: Enstemmig valgt. Tellekorps: Espen … Fortsett å lese Protokoll fra landsmøte 14. mars 2018

Ditt bibliotek oppfyller FNs mål for bærekraftig utvikling

Norsk Bibliotekforening oppfordrer alle bibliotek til å legge inn informasjon om hvordan de er med å bidra til FNs mål for bærekraftig utvikling. Dette er en del av Agenda 2030. Informasjon om ditt bibliotek legger du inn her: http://bit.ly/UN2030Libraries Petter von Krogh og Mona Myrland har utarbeidet kartet på vegne av Norsk Bibliotekforening.