Årets bibliotek

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Alle typer bibliotek kan bli kåret til Årets bibliotek.

Å bli kåret til Årets bibliotek betyr å få viktig oppmerksomhet til det gode som skjer i biblioteket. Nominasjon til prisen betyr at politikere blir oppmerksomme på hva som foregår i biblioteket, som at Bokbamsen i Øvre Eiker ble reddet fordi den var en av de nominerte til prisen.

Prisvinnere

1989: Ikke utdelt
1988: Larvik bibliotek

Statutter for prisen

Vedtatt av Norsk Bibliotekforenings hovedstyre 8. september 2014.

1. Prisen ”Årets bibliotek” er opprettet av Norsk Bibliotekforenings hovedstyre og ble utdelt for første gang i 1988. Prisen er en kunstgjenstand.
    2. Prisen tildeles et bibliotek som i de senere år har anvendt nye ideer eller utmerket seg gjennom et godt og effektivt samarbeid med de som bruker/styrer biblioteket. Fremtidsrettede, utradisjonelle og offensive tiltak innen kunnskapsformidling og kulturopplevelse, markedsføring, brukervennlighet og tilgjengelighet, god service og god ressursutnyttelse kan være kriterier for tildeling av prisen.
    3. Norsk Bibliotekforenings hovedstyre vedtar et rammebudsjett og utpeker hvert år en jury med 3-5 personer, som ledes av Norsk Bibliotekforenings leder. Juryens behandling er konfidensiell og beslutningen kan ikke overprøves. Juryen velger tre finalister og kårer en vinner.
    4. Alle bibliotekbrukere har forslagsrett.
    5. Norsk Bibliotekforenings sekretariat skal annonsere forslagsfrist, de tre nominerte og til slutt vinneren på en slik måte at prisvinner og andre nominerte får mest mulig oppmerksomhet.
    6. Norsk Bibliotekforenings hovedstyre avgjør til en hver tid om prisen fortsatt skal deles ut. Juryen kan beslutte å la være å utdele prisen.