Siste nytt Gå til nyhetsarkiv >

16.11.2017

Berekraft i norske folkebibliotek

«Biblioteket er i seg selv et gjenbrukstiltak gjennom sin praksis» skriv Asker folkebibliotek om å bidra til FNs berekraftmål nr. 12 om ansvarleg forbruk og produksjon. Kartet viser korleis norske folkebibliotek bidreg til å oppfylle FN sine mål for berekraftig utvikling. Bruk nokre minutt på å bla deg rundt i det! Zoom inn og klikk … Fortsett å lese Berekraft i norske folkebibliotek

9.11.2017

Skolebibliotek for framtiden!

Gode rammebetingelser og en aktiv integrering i skolens pedagogiske opplegg, er avgjørende for å skape et godt skolebibliotek.  – Se til Gulskogen!, skriver Camilla Sørbye, leder i NBF Buskerud, i et leserinnlegg i Drammens Tidende. Her forklarer hun hvorfor og hvordan Gulskogen skolebibliotek har lykkes med å skape et moderne og åpent skolebibliotek som motiverer … Fortsett å lese Skolebibliotek for framtiden!

9.11.2017

Om sensur – intervju med James LaRue

James LaRue (Director, Office for Intellectual Freedom, American Library Association) var i Oslo i september for å snakke om  sensur og ytringsfrihet i barnelitteraturen. Dette intervjuet stod på trykk i medlemssidene i Bok og Bibliotek 5/2017. Tekst: Amund Pedersen As director for the office for intellectual freedom in the American Library Association you work with … Fortsett å lese Om sensur – intervju med James LaRue

2.11.2017

Disse kan vinne Årets bibliotek 2017

Pressemelding sendt 2. november 2017 Gulskogen skolebibliotek, Biblo Tøyen og Stormen bibliotek er nominert til den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Vinneren blir utropt 11. januar 2018. – Det er tre sterke kandidater i år. De jobber moderne og fremtidsrettet, og i år vil vi særlig legge vekt på det viktige arbeidet blant … Fortsett å lese Disse kan vinne Årets bibliotek 2017

30.10.2017

Kan innhaldet i hyllene styrast? – Sensur i biblioteket

Innlegget blei publisert på dagbladet.no 26. oktober 2017 Har barna dine kome heim med ei bok frå biblioteket som du hadde helst sett dei ikkje hadde lånt med seg? Kanskje handlar det om seksuelle skildringar? For mykje vald? Dårleg språk? Mykje banning? Kva gjorde du med det? Gjekk du tilbake til biblioteket og klaga til … Fortsett å lese Kan innhaldet i hyllene styrast? – Sensur i biblioteket

ArrangementerSe alle arrangementer >

Organisasjonsmøte

18.10.2017 - 19.10.2017

Vi ønsker velkommen til organisasjonsmøte for alle tillitsvalgte i lokallag, spesialgrupper og utval.

Hovedstyremøte

04.12.2017

Møte i hovedstyret i Norsk Bibliotekforening.