Siste nytt Gå til nyhetsarkiv >

22.2.2018

Digitale lydbøker til alle som vil ha!

Uttalelse fra Norsk Bibliotekforenings utvalg for litteraturpolitikk De siste dagene har Klassekampen skrevet om manglende tilbud av e-lydbøker i norske bibliotek. Etterspørselen er stor, men det finnes per i dag ingen avtale som sikrer bibliotek tilgang til utlån av digitale lydbøker på norsk. Aner vi en risiko for anglifisering dersom e-lydbøker på norsk ikke blir … Fortsett å lese Digitale lydbøker til alle som vil ha!

13.2.2018

Innspill til ny kulturmelding

Norsk Bibliotekforening viser til bibliotekloven som sier at folkebibliotekenes kjerneoppgaver og samfunnsmandat er å fremme folkeopplysning i bred forstand, stimulere til utdanning og støtte opp om kulturell virksomhet. Dette skal bibliotekene gjøre gjennom å stille informasjon gratis til disposisjon til alle og gjennom å være uavhengige møteplasser og arenaer for offentlige debatter. Bibliotekene skal legge … Fortsett å lese Innspill til ny kulturmelding

1.2.2018

Den vellykkede bibliotekbussen

Hovedstyremedlem Ole Ivar Burås Storø rapporterer fra Mobilis‘ konferanse for mobile bibliotek i Tromsø 25. januar 2018. Bibliotekbuss ruler, men det trengs en større bevisstgjøring av mulighetene som finnes med rullende bibliotek. Blant folk flest generelt, og i nasjonale meldinger spesielt. Mye av seminaret handlet om å få fram verdien av bibliotekbuss, og hva et … Fortsett å lese Den vellykkede bibliotekbussen

24.1.2018

Nordisk bibliotekforeningsmøte i København

18.-19. januar 2017 møttes ledere og generalsekretærer i Norsk Bibliotekforening, Svensk biblioteksförening, Danmarks Biblioteksforening, Suomen Kirjastoseura og Upplýsing. Vi har ulike ting på agendaen fra år til år. Denne gangen diskuterte vi blant annet danske eReolen.dk, og fikk besøk av Lotte Hviid Dhyrbye som har undersøkt danskenes bruk av bibliotek med særlig vekt på det … Fortsett å lese Nordisk bibliotekforeningsmøte i København

17.1.2018

Ta med bibliotekpolitikken i Regjering!

Av Lars Egeland, nestleder i Norsk Bibliotekforening Trine Skei Grande deler ut Årets bibliotek til Time bibliotek, Ola Elvestuen på Arendalsuka og Iselin Nybø på NBF Skole-konferanse I dag blir sannsynligvis tre gode bibliotekvenner ministre. Venstre har lyttet og bidratt i bibliotekpolitikken. Iselin Nybø har sittet i hovedstyret i Norsk Bibliotekforening, Ola Elvestuen har arbeidet … Fortsett å lese Ta med bibliotekpolitikken i Regjering!

ArrangementerSe alle arrangementer >