Nasjonal bibliotekdag 2018: Inviter eieren!

Norsk Bibliotekforening oppfordrer alle bibliotek til å invitere en politiker eller rektor inn i sitt bibliotek på Nasjonal bibliotekdag 1. september.

Politikerne ønsker seg en god sak

Vi vil at politikerne deler bilder og innhold om bibliotek på Nasjonal bibliotekdag. Det kan du tilrettelegge for. Hva med å be dem komme og finne frem bøker og andre medier de vil anbefale? Da trenger du bare lage et enkelt skilt med “Ordførerens favoritter”. Du kan skrive ut plakaten “Eg elskar bibliotek” på ditt språk/dialekt og la folk posere. Husk å be dem merke bildene med #nasjonalbibliotekdag

Norsk Bibliotekforening kommer til å oppfordre politikere og skoleeiere til å besøke sine bibliotek. Vi ønsker derfor at bibliotekene tar godt imot dem, og blir med på dugnaden med å få eierne på besøk. Bibliotekene står selvfølgelig fritt til å gjøre det de vil på Nasjonal bibliotekdag. Det finnes ikke “one size fits all”-opplegg for bibliotekbusser, små fagbibliotek, store forskningsbibliotek, folkebibliotek, skolebibliotek og miniatyrbibliotek. Nasjonal bibliotekdag kan imidlertid markeres alle steder.

Hva sier jeg til bibliotekets eier?

Det er lett å glemme til hverdags at du jobber direkte med dem politikerne og rektor bryr seg mest om. Når politikerne først er på biblioteket ditt, kan du bruke tiden til å fortelle litt om biblioteket og bibliotekets brukere. Elevene du ser hver dag og lærerne du samarbeider med er de viktigste for skoleeier. Hun ønsker å vite mer om deres behov og hverdag.

Brukerne på folkebiblioteket er velgerne til politikerne. Vis dem hvordan de bruker biblioteket. Kanskje kan du ha et arrangement politikerne får være med på? Kanskje blir eieren selv arrangementet – “Rektors/ordførers hjørne” kan være populært for å møte sjefen.

Husk at det viktigste er ikke akkurat hva du sier, men at du inviterer og viser at biblioteket bør være et naturlig sted for bibliotekets eier å være.