Prisdryss til norske bibliotek og bibliotekarer

Bibliotekprisen i Hedmark 2017:
Tiril Eike på Storhamar bibliotek

Prisen er «Rødhette og ulven» av Eli Hovdenak. Her får Tiril Eike overrakt prisen fra Nalina Marie Lund i styret i Norsk Bibliotekforening Hedmark

Juryen skriver at Tiril Eike har skapt et aktivt og levende bibliotek. Hun ser barna, også de som ikke gjør så mye ut av seg og kanskje trenger det aller mest.

Les mer på Norsk Bibliotekforening Hedmarks nettsider.

Tiril ble både overrasket og rørt av å bli tildelt prisen, og hun gledet seg til å fortelle det til familie, venner og kolleger. Hun har 70 % stilling ved Storhamar skole, hvor halvparten av stillingen er øremerket skolebiblioteket. I løpet av en uke er alle elevene innom skolebiblioteket. Slik får hun anledning til å se og bli kjent med hver enkelt elev, og å følge opp. Budsjettet på 15 000 forsvinner fort når man skal holde flere enn 350 flittige skolebibliotekbrukere med bøker. Hvert år kan også sjettetrinnselevene søke jobb som bibliotekassistenter, og med så engasjerte elever i staben er skolebiblioteket på Storhamar skole virkelig et sted hvor lesegleden blomstrer!

Sak i Hamar Arbeiderblad.

Bibliotekprisen i Sør-Trøndelag 2017:
Gimse ungdomsskole

– OVERREKKELSE: Fra venstre Ann Helen Bergsland Mørk (Skaun folkebibliotek og i juryen), Janne Smørdal Bleke (lærer på Gimse ungdomsskole), Elin Høiem Ølmheim (lærer på Gimse ungdomsskole), Anette Hellan Hoøen (Realfagbiblioteket NTNU og i juryen) og Hildegunn Hestnes (leder fylkesbiblioteket Trøndelag og i juryen)

Norsk Bibliotekforening Sør-Trøndelag delte ut Bibliotekprisen til Gimse ungdomsskole som har gjenåpnet og bygget opp sitt skolebibliotek etter flere år med bøkene nedpakket i kasser. Skolen har gjennom dugnad og samarbeid med byggfag på videregående pusset opp rommet som i dag er skolens bibliotek. De har også fått god hjelp fra Melhus bibliotek. Prisutdelingen ble feiret med taler, kake, diktopplesning og fiolinspill.

Les mer på Norsk Bibliotekforening Sør-Trøndelags nettsider. (Lokalavdelingene våre i Trøndelag slo seg nylig sammen, men nettsidene er ennå ikke samlokalisert 🙂

Sak i Trønderbladet 16. mars.

Bibliotekprisen i Hordaland 2017: Bibliotek for medisin (UBBMED)

Norsk Bibliotekforening Hordaland hadde tre nominerte til Årets bibliotek i Hordaland: Fitjar folkebibliotek, Fana filial i Bergen og UBBMED. Og det var sistnevnte som stakk av med seieren!

Avdelingsleder ved Medisinsk bibliotek, Kristin Valeur Børretsen, med det synlige beviset for at biblioteket er kåret til Årets bibliotek 2017 i Hordaland.

UBBMED er et samarbeid mellom Universitetsbiblioteket og Haukeland sykehus. De yter gode tjenester til både studenter og ansatte gjennom kurs-og veiledningsarbeid og gjør også omfattende søk og referansearbeid til fagpersonale på Haukeland sykehus.

Les mer på Norsk Bibliotekforening Hordalands nettsider.

Det er et nyoppusset, moderne, medisinsk fagbibliotek der nesten all litteratur er elektronisk. Samtidig har biblioteket maktet å lage et bibliotek der brukerne trives og føler seg velkomne. «Akkurat som hjemme», er en av tilbakemeldingene biblioteket har fått. UBBMED er også det første av universitetsbibliotekene i Bergen som er meråpent.

Sak i Bergens Tidende

Sak i På Høyden

Bibliotekprisen i Buskerud: Britt Kroken Kjenes og Stig Elvis Furset

Britt Kroken Kjenes jobber i Drammensbiblioteket, mens Stig Elvis Furset er ansatt i Buskerud fylkesbibliotek, blant annet med ansvar for litteraturtilbudet i Den kulturelle skolesekken.

– De to vinnerne har banet vei innenfor en av bibliotekets kjerneoppgaver, nemlig å «snakke bøkene ut av hylla», sier juryleder Camilla Sørbye. Juryen framhever hvor mye de to vinnerne har betydd for å øke leseinteressen blant innbyggerne i Drammen og Buskerud. Gjennom å utvikle formidlerrollen har de også vært viktige for bibliotekarer og lærere, som forenes i målet om å skape morgendagens lesere.

Les mer om prisvinnerne på Norsk Bibliotekforening Buskeruds sider.

Britt Kroken Kjenes blir av kollegaer beskrevet som «hyperengasjert» i jakten på rett bok til rett leser: «Alle som har snakket med Britt i mer enn to minutter, har sett hvordan hun gløder for jobben sin generelt og litteraturen spesielt.» Britt har ikke minst fremmet lesing og språkforståelse i et flerkulturelt miljø. Da hun startet opp språkkafé på Fjell bibliotek i 2011, var hun først ute i Buskerud – til stor inspirasjon for kollegaer i andre kommuner.

Stig Elvis Furset er landskjent for sin uredde og kreative formidling av barne- og ungdomsbøker – noe som i sin tid ga ham tilnavnet «Bibliotekaren fra helvete». Han har samarbeidet tett med Foreningen !les, som beskriver ham slik: «Som formidler i fotballgarderober og klubbhus, på foreldremøter, arbeidsplasser, klasserom, bibliotek, skoler, ja, hvor som helst, så briljerer Stig Elvis med kunnskap, innlevelse og engasjement.»

Sak på Buskerud fylkeskommunes nettsider.