Biblo Tøyen er Årets bibliotek 2017

Bilde kan fritt benyttes i redaksjonelle sammenhenger. På bildet: Jurymedlem Tom Egeland, Mari Østby Kjøll (Biblo Tøyen), Kari Ravnaas (Deichmanske bibliotek), Einar Goksøyr Åsen (Biblo Tøyen), Mariann Schjeide (leder Norsk Bibliotekforening), Live Rasmussen (jurymedlem), Bjørnar Moxnes (jurymedlem), Reinert Mithassel (leder Biblo Tøyen).
Bare 10-15-åringer får nyte godt av Årets bibliotek. Biblo Tøyen gir lokalsamfunnet identitet og noe å være stolte av.
Biblo Tøyen ble kåret til Årets bibliotek 2017 i skarp konkurranse med Gulskogen skolebibliotek og Stormen bibliotek (Bodø). De er nyskapende og fremtidsrettede. Biblo Tøyen har siden åpningen for to år siden vært en het kandidat for den gjeveste prisen et bibliotek kan få. Prisen ble delt ut av jurymedlem Bjørnar Moxnes (Rødt) torsdag ettermiddag.
– Jeg har vært på mange bibliotekomvisninger i mitt bibliotekliv, men jeg har bare blitt rørt til tårer av én, sier Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide.
25 bibliotek ble foreslått, og tre nominerte plukket ut. Juryen har bestått av Geir Jørgen Bekkevold (KrF), Bjørnar Moxnes (Rødt), Tom Egeland (forfatter), Live Rasmussen (fjorårets vinner Realfagsbiblioteket) og Mariann Schjeide (leder, Norsk Bibliotekforening).
Juryens begrunnelser
Kontakt
Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide, 415 44 647, leder@norskbibliotekforening.no
Vinnerbiblioteket Deichmanske, kommunikasjonsleder Jørn Johansen, 900 97 250. NB: IKKE FØR 11. JANUAR KL. 15.00